EPN-V2

TOSRL1100 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, jødedom, kristendom, islam, livssyn med vekt på humanismen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om grunnleggende kultur- og religionsforståelse
    • har kunnskap om grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
    • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
    • har kunnskap om Bibelen: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
    • har kunnskap om kristendommens historie med vekt på reformasjonen og framover
    • har kunnskap om mangfoldet av kristne kirker og trossamfunn, levende tro og praksis, estetiske uttrykk
    • har kunnskap om jødedom og islam: historisk bakgrunn, levende tro og praksis, sentrale fortellinger, estetiske uttrykk
    • har kunnskap om humanisme som livssyn i historisk og aktuell kontekst
    • har kunnskap om humanisme som filosofisk perspektiv
    • har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til aktuelle problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
    • kan sette seg inn i barn og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
    • kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
    • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
    • kan reflektere over forholdet mellom familienes, skolens og samfunnets verdier
  • Content

    Se fagplan

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før innlevering av individuell skriftlig oppgave på slutten av høstsemesteret:

    • Muntlig presentasjon i gruppe av et faglig innlegg basert på en ekskursjon til et tros- eller livssynssamfunn. Omfang: 10-15 minutter.
    • Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til undervisningen, omfang 400 ord +/- 10%.
    • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

  • Assessment

    Individuell, skriftlig oppgave. Denne leveres i slutten av første semester. Omfang: 5-8 sider (ca. 3000 ord). Studentene velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Det gis individuell veiledning i forbindelse med oppgaven; det arrangeres et veiledningsseminar.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    A - F

  • Examiners

    Oppgaven bedømmes av en ekstern og en intern sensor.