EPN

TOSRL1100 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, jødedom, kristendom, islam, livssyn med vekt på humanismen
Study programme
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende kultur- og religionsforståelse
  • har kunnskap om grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
  • har kunnskap om Bibelen: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
  • har kunnskap om kristendommens historie med vekt på reformasjonen og framover
  • har kunnskap om mangfoldet av kristne kirker og trossamfunn, levende tro og praksis, estetiske uttrykk
  • har kunnskap om jødedom og islam: historisk bakgrunn, levende tro og praksis, sentrale fortellinger, estetiske uttrykk
  • har kunnskap om humanisme som livssyn i historisk og aktuell kontekst
  • har kunnskap om humanisme som filosofisk perspektiv
  • har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til aktuelle problemstillinger

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • kan sette seg inn i barn og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
  • kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan reflektere over forholdet mellom familienes, skolens og samfunnets verdier

Content

Se fagplan

Teaching and learning methods

Se fagplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før innlevering av individuell skriftlig oppgave på slutten av høstsemesteret:

  • Muntlig presentasjon i gruppe av et faglig innlegg basert på en ekskursjon til et tros- eller livssynssamfunn. Omfang: 10-15 minutter.
  • Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til undervisningen, omfang 400 ord +/- 10%.
  • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

Assessment

Individuell, skriftlig oppgave. Denne leveres i slutten av første semester. Omfang: 5-8 sider (ca. 3000 ord). Studentene velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Det gis individuell veiledning i forbindelse med oppgaven; det arrangeres et veiledningsseminar. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

A - F

Examiners

Oppgaven bedømmes av en ekstern og en intern sensor.