Programplaner og emneplaner - Student
TOSNA1200 Natural Sciences 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Description of integrated courses
-
Required preliminary courses
The course will be running full time for six weeks. Seminar activities can be included in the lectures, where students are expected to participate actively.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
- har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk ved noen vanlige mineraler og bergarter
- har kjennskap til hovedtrekk i den geologiske, klimatiske og biologiske utviklingen på jorda
- har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
- har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
- har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
- kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
-
Content
Emne 2 i studiet er delt i fire hovedtemaer. Hovedtemaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.
Hovedtemaer:
- Jorda, planeten som ble levende 2
- Teknologi i skolen
- Kropp og helse
- Naturfagdidaktikk 2
Oversikt over hovedtemaene:
Jorda, planeten som ble levende 2
Temaet omfatter geofag og deler av livets historie, med vekt på geologi. Temaet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.
- "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
- Kretsløp i naturen
- Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling
- Mineraler, bergarter og bergartsdannelse
Teknologi i skolen
Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk
- Teknologi og teknologididaktikk
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Kropp og helse
Temaet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle temaer innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Oversikt over organsystemene
- Eksempler på elevers forståelse og misoppfatninger i fysiologi
- Sanser - med vekt på syn og hørsel
- Litt om nervesystemet
- Blodets kretsløp og respirasjon
- Fordøyelsessystemet
- Skjelett og muskler
- Fra befruktning til voksen. Pubertet.
- Helse og livsstil
- Aktiviteter og forsøk i fysiologi
Naturfagdidaktikk 2
Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre temaene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.
- Begynneropplæring i naturfag
- Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen
- Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag
- Modeller i naturfag
- Begreper i naturfag
- Hverdagsforestillinger i naturfag
- Naturfag i den flerkulturelle skolen
- Jenter, gutter og naturfag - interesser og prestasjoner
-
Teaching and learning methods
Final assessment will be based on an individual written assignment for five days based on a given topic. The writing of the assignment must be based on the course literature. The paper should be of 3200 words (+/-10 %) / approx. 8 pages.
In case of failed exam/legal absence, the student can submit a new paper when a new/postponed exam is arranged. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam.
The student is responsible for applying for a new exam within the time limits set by HiOA and the Faculty of Education and International Studies. Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. More information about registration and time for new or postponed examinations is available at the OsloMet’s web site.
-
Course requirements
Examination support material permitted.
-
Assessment
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.
-
Permitted exam materials and equipment
The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.
-
Grading scale
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either OsloMet, the University of Agder or equivalent courses at other universities/university colleges in Norway or abroad.
-
Examiners
Education, knowledge and competence are crucial elements in all theories and strategies for development. The course will focus specifically on the role of education in processes of social change as they have played out in history.Religion is an important foundation in many people's lives and often influences educational systems. Religion also works as an educational praxis on its own terms, as part of people's culture and ethos. The course will focus specifically on how religion is a crucial element in educational traditions, both historically and in contemporary societies. The course will take into consideration how education enables individual empowermentand stimulates national consolidation and poverty reduction. Further, it will be studied how modernization and globalization processes change education systems and give education new roles and importance in society.
Religion may be one important part of people's identity, and a growing attention is given to its uses and misuses in the context of politics and political conflicts. The course will highlight the ways in which religion interplays with various dimensions of social organization and differences, such as class, caste, gender and ethnicity. The relationship between religion and development is also a topic of growing interests in newer research. Importance will be given to how globalization also reshapes the meaning of religion in the development processes.
Principal themes are:
a. Tradition, modernity and the role of education
The analysis will take up connections between concepts of knowledge, culture and education systems. It will further discuss the influence of educational traditions on quality and relevance on education systems in contemporary times.
b. Education, national identity and the challenge of globalization
The analysis will focus on the relationship between education and state power under the challenge of globalization, in the light of knowledge and competence as crucial factors in the competition for power in modern society.
c. Rights perspectives and 'Education for All'
Analysis of education in international cooperation and how Rights perspectives can be ensured.
d. Tradition, modernity and the role of religion
The analysis will focus on the content of different religious traditions in regions in the South. It will address how religion works as part of the educational systems, and their reciprocal influence in shaping the societies.
e. Religion, development and globalization
The analysis will focus on the connections between the presence of religion amongst many people in societies in the South, how faith-based organizations take part in development processes.