EPN

TOSNA1200 Natural Sciences 1 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1
Study programme
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk ved noen vanlige mineraler og bergarter
  • har kjennskap til hovedtrekk i den geologiske, klimatiske og biologiske utviklingen på jorda
  • har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
  • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
  • har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Content

Emne 2 i studiet er delt i fire hovedtemaer. Hovedtemaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.

 

Hovedtemaer:

  • Jorda, planeten som ble levende 2
  • Teknologi i skolen
  • Kropp og helse
  • Naturfagdidaktikk 2

Oversikt over hovedtemaene:

 

Jorda, planeten som ble levende 2

Temaet omfatter geofag og deler av livets historie, med vekt på geologi. Temaet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

  • "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • Kretsløp i naturen
  • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse

 

Teknologi i skolen

Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk

  • Teknologi og teknologididaktikk
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

 

Kropp og helse

Temaet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle temaer innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

  • Oversikt over organsystemene
  • Eksempler på elevers forståelse og misoppfatninger i fysiologi
  • Sanser - med vekt på syn og hørsel
  • Litt om nervesystemet
  • Blodets kretsløp og respirasjon
  • Fordøyelsessystemet
  • Skjelett og muskler
  • Fra befruktning til voksen. Pubertet.
  • Helse og livsstil
  • Aktiviteter og forsøk i fysiologi

 

Naturfagdidaktikk 2

Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre temaene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

  • Begynneropplæring i naturfag
  • Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen
  • Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag
  • Modeller i naturfag
  • Begreper i naturfag
  • Hverdagsforestillinger i naturfag
  • Naturfag i den flerkulturelle skolen
  • Jenter, gutter og naturfag - interesser og prestasjoner

Teaching and learning methods

Se fagplanen

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 2, avlegges:

 

I hovedtemaet Teknologi i skolen:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord)

 

I hovedtemaet Kropp og helse:

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organer/organsystemer - framlegg i gruppe og digital poster

 

I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

  • Et individuelt "over-tid"-prosjekt med framlegg (5 minutter). Det knyttes IKT-krav til prosjektet
  • Naturfag-i-praksis-rapport (1500 ord +/- 10 %)

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

 

I hovedtemaet Teknolog i skolen:

  • Deltakelse på presentasjonsdag

 

I hovedtemaet Kropp og helse:

  • Deltakelse på presentasjonsdag

 

I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

  • Deltakelse på presentasjonsdag i «over-tid»-prosjektet
  • Deltakelse på presentasjonsdag for «naturfagnyhet

Assessment

Individuell muntlig eksamen med praktisk innslag. Omfang er 50 minutter forberedelsestid og 50 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.  

Permitted exam materials and equipment

Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Grading scale

A - F

Examiners

Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.