EPN-V2

TOSNA1100 Natural Sciences 1 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Description of integrated courses

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
    • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
    • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
    • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
    • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
    • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
    • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
    • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
    • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
    • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
    • har kunnskaper om grunnleggende elektrisitet og magnetisme, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
    • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
    • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
    • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
    • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
    • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
    • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
    • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
    • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
    • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
    • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
    • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
    • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
  • Content

    Emne 1 er delt i fire hovedtemaer. Temaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.

    Hovedtemaer:

    • Jorda, planeten som ble levende I
    • Kjemi
    • Fysikk
    • Naturfagdidaktikk 1

    Oversikt over hovedtemaene:

    Jorda, planeten som ble levende 1

    Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet "bærekraftig utvikling". Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

    • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer
    • Læring av økologiske begreper
    • Feltarbeid i naturfag med elever
    • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap
    • "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
    • Kretsløp i naturen
    • Vær

    Kjemi

    Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

    • Kjemi i skolen og kjemididaktikk
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer
    • Om praktisk arbeid i kjemi
    • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer
    • Grunnstoffene og periodesystemet
    • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller
    • Generelt om kjemiske reaksjoner
    • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner

    Fysikk

    Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

    • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om
      • Vann, luft, lyd og lys
      • Vårt solsystem
      • Elektrisitet
    • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
    • Om praktisk arbeid i fysikk

    Naturfagdidaktikk I

    Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre emnene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

    • Begynneropplæring i naturfag
    • Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen
    • Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag
    • Modeller i naturfag
    • Grunnleggende ferdigheter i naturfag
    • "Naturfagspråket" og begrepslæring i naturfag
    • Hverdagsforestillinger i naturfag
    • Naturfag i den flerkulturelle skolen
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 1, avlegges:

    I hovedtemaet Jorda, planeten som ble levende 1:

    • Presentasjon av rapport feltarbeid, omfang inntil 20 minutter
    • Artsprøve (ca. 15 minutter)

    I hovedtemaet Kjemi:

    • Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter)
    • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (2 timer)

    I hovedtemaet Fysikk:

    • Gruppepresentasjon (30 minutter)
    • Forsøk med individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- 10 %)

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

    I hovedtemaet Feltarbeid:

    • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid

    I hovedtemaet Fysikk:

    • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk
  • Assessment

    4 timers skriftlig eksamen under tilsyn. Alle hovedtemaene må være vurdert til bestått for å bestå eksamen.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler

  • Grading scale

    A - F

  • Examiners

    Skriftlig eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur