Programplaner og emneplaner - Student
TOSNA1100 Natural Sciences 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1
- Study programme
-
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
- har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
- har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
- har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
- har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
- har kunnskaper om grunnleggende elektrisitet og magnetisme, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
- har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
Content
Emne 1 er delt i fire hovedtemaer. Temaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.
Hovedtemaer:
- Jorda, planeten som ble levende I.
- Kjemi.
- Fysikk.
- Naturfagdidaktikk 1.
Oversikt over hovedtemaene
Jorda, planeten som ble levende 1
Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet "bærekraftig utvikling". Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.
- Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
- Læring av økologiske begreper.
- Feltarbeid i naturfag med elever.
- Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
- "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
- Kretsløp i naturen.
- Vær.
Kjemi
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.
- Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
- Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
- Om praktisk arbeid i kjemi.
- Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
- Grunnstoffene og periodesystemet.
- Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
- Generelt om kjemiske reaksjoner.
- Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.
Fysikk
Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.
Undervisning og læring av begreper som brukes om
- vann, luft, lyd og lys
- vårt solsystem
- elektrisitet
- kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
- om praktisk arbeid i fysikk
Naturfagdidaktikk I
Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre emnene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.
- Begynneropplæring i naturfag.
- Skolefaget naturfag, begrunnelser for fagets plass i skolen.
- Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag.
- Modeller i naturfag.
- Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
- "Naturfagspråket".
- Hverdagsforestillinger i naturfag.
- Naturfag i den flerkulturelle skolen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 1, avlegges:
I hovedtemaet Jorda, planeten som ble levende 1 :
- Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- ti prosent).
- Artsprøve (ca. 15 minutter).
I hovedtemaet Kjemi :
- Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter).
- Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (to timer).
I hovedtemaet Fysikk :
- Gruppepresentasjon (30 minutter).
- Forsøk med individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- ti prosent).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedtemaet Feltarbeid:
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
I hovedtemaet Fysikk :
- Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk.
Assessment
Vurdering
Eksamen
Fire timers skriftlig eksamen under tilsyn uten hjelpemidler. Skriftlig eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Alle hovedtemaene må være vurdert til bestått for å bestå eksamen.
Karakterskala
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Pensum i emne 1
Kvammen mfl. 2014: Oppdag naturen, Fagbokforlaget, ISBN 978-82-450-484-6 (Kap. 1, 2, 4, 12-14, ca. 200 s.).
Grindeland et. al. (2012): Biologi for lærere, Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-39689-0 (Kap. 1, 4-6, 8-9, ca. 150 s.).
Hannisdal, M. og Ringnes, V. (2011): Kjemi for lærere, kapittel 1-7, Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-39690-6 (ca. 150 s.).
Hannisdal, M. mfl. (2007-2009): Eureka! 8-10, Naturfag for ungdomstrinnet. Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale (70 s.).
Haraldsen, Isager, Poléo, Stedje (1991): Feltbiologi. Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.).
Mork, S. M. og Erlien, W. (2010): Språk og digitale verktøy i naturfag, Universitetsforlaget (150 s.).
Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium i fysikk (nettbasert, 100 s.).
Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium «Naturfagdidaktikk» (nettbasert, 150 s.).
Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium i «Jorda, planeten som ble levende (nettbasert, 120 s.).
Norges forskningsråd (2003)?: Nysgjerrigpers arbeidsmetode. Til utdeling. (20 s.).
Pople S. (2001): Complete Physics. Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-914734-2 (100 s.).
Totalt: 1040 sider.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.