EPN-V2

TOSNA1100 Natural Sciences 1 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
    • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
    • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
    • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
    • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
    • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
    • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
    • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
    • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
    • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
    • har kunnskaper om grunnleggende elektrisitet og magnetisme, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
    • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
    • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
    • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
    • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
    • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
    • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
    • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
    • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
    • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
    • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
    • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
    • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
  • Content

    Emne 1 er delt i fire hovedtemaer. Temaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.

    Hovedtemaer:

    • Jorda, planeten som ble levende I.
    • Kjemi.
    • Fysikk.
    • Naturfagdidaktikk 1.

    Oversikt over hovedtemaene

    Jorda, planeten som ble levende 1

    Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet "bærekraftig utvikling". Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

    • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
    • Læring av økologiske begreper.
    • Feltarbeid i naturfag med elever.
    • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
    • "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
    • Kretsløp i naturen.
    • Vær.

    Kjemi

    Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

    • Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
    • Om praktisk arbeid i kjemi.
    • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
    • Grunnstoffene og periodesystemet.
    • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
    • Generelt om kjemiske reaksjoner.
    • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.

    Fysikk

    Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

    • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.

    Undervisning og læring av begreper som brukes om

    • vann, luft, lyd og lys
    • vårt solsystem
    • elektrisitet
    • kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
    • om praktisk arbeid i fysikk

    Naturfagdidaktikk I

    Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre emnene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

    • Begynneropplæring i naturfag.
    • Skolefaget naturfag, begrunnelser for fagets plass i skolen.
    • Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag.
    • Modeller i naturfag.
    • Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
    • "Naturfagspråket".
    • Hverdagsforestillinger i naturfag.
    • Naturfag i den flerkulturelle skolen.
  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 1, avlegges:

    I hovedtemaet Jorda, planeten som ble levende 1 :

    • Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- ti prosent).
    • Artsprøve (ca. 15 minutter).

    I hovedtemaet Kjemi :

    • Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter).
    • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (to timer).

    I hovedtemaet Fysikk :

    • Gruppepresentasjon (30 minutter).
    • Forsøk med individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- ti prosent).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

    I hovedtemaet Feltarbeid:

    • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

    I hovedtemaet Fysikk :

    • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk.
  • Assessment

    Vurdering

    Eksamen

    Fire timers skriftlig eksamen under tilsyn uten hjelpemidler. Skriftlig eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Alle hovedtemaene må være vurdert til bestått for å bestå eksamen.

    Karakterskala

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

    Pensum i emne 1

    Kvammen mfl. 2014: Oppdag naturen, Fagbokforlaget, ISBN 978-82-450-484-6 (Kap. 1, 2, 4, 12-14, ca. 200 s.).

    Grindeland et. al. (2012): Biologi for lærere, Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-39689-0 (Kap. 1, 4-6, 8-9, ca. 150 s.).

    Hannisdal, M. og Ringnes, V. (2011): Kjemi for lærere, kapittel 1-7, Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-39690-6 (ca. 150 s.).

    Hannisdal, M. mfl. (2007-2009): Eureka! 8-10, Naturfag for ungdomstrinnet. Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale (70 s.).

    Haraldsen, Isager, Poléo, Stedje (1991): Feltbiologi. Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.).

    Mork, S. M. og Erlien, W. (2010): Språk og digitale verktøy i naturfag, Universitetsforlaget (150 s.).

    Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium i fysikk (nettbasert, 100 s.).

    Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium «Naturfagdidaktikk» (nettbasert, 150 s.).

    Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium i «Jorda, planeten som ble levende (nettbasert, 120 s.).

    Norges forskningsråd (2003)?: Nysgjerrigpers arbeidsmetode. Til utdeling. (20 s.).

    Pople S. (2001): Complete Physics. Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-914734-2 (100 s.).

    Totalt: 1040 sider.

    Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.