EPN-V2

TOSMA1200 Geometry. Functions. Descriptive Statistics, Combinatorics, Probability. Course description

Course name in Norwegian
Geometri. Funksjoner. Statistikk, kombinatorikk, sannsynlighet.
Study programme
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2015/2016
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående undervisningskunnskap i geometri og funksjoner
  • kunnskap om statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning knyttet til lærestoffet i grunnskolen
  • kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk, blant annet kommunikasjon i matematikkundervisningen og betydningen av ulike representasjonsformer og overgangen mellom disse
  • undervisningskunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag og kunnskap om alle de grunnleggende ferdighetene i matematikkfaget
  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

Ferdigheter

Studenten kan  

  • kommunisere muntlig og skriftlig i matematikkundervisning med bruk av ulike språklige uttrykk, representasjonsformer, konkretiseringsmateriell og illustrasjoner, og kan også fremme slike ferdigheter hos elevene
  • bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i geometri, funksjoner, statistikk og sannsynlighet
  • lytte til, fortolke, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill for å fremme elevers videre læring, både enkeltvis og kollektivt

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn