EPN-V2

TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description

Course name in Norwegian
Elevens læring og utvikling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Programme description
  • Description of integrated courses

    Forkunnskaper tilsvarende ØAMET1000 Matematikk i 1. studieår.

  • Introduction

    Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.

  • Required preliminary courses

    Emnet gir studentene kunnskaper i matematikk utover ØAMET1000 Matematikk, slik at de kan lese lærebøker og fagartikler som bruker standard matematisk analyse og elementær lineæralgebra. I tillegg skal studentene selv bli i stand til å sette opp og analysere enkle matematiske modeller i økonomi.

  • Learning outcomes

    Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • læringsteorier og perspektiver på læring
    • elevmangfoldet i skolen
    • læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
    • tilpasset opplæring i fellesskapet
    • kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
    • sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
    • barn og unges fysiske og psykiske helse
    • læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
    • hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
    • å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
    • å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk

    Generell kompetanse

    Studenten har generell kompetanse i

    • å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
    • å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
  • Content

    Tema i emne 3

    Elevenes læring og utvikling:

    • Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
    • Læring i fellesskapet.
    • Oppvekst - nasjonalt og globalt.
    • Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
    • Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.

    Mangfold og inkludering:

    • Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
    • Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
    • Tilpasset og likeverdig opplæring.
    • Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
    • Barns fysiske og psykiske helse.

    Hjem - skolesamarbeid:

    • Rammer og lovverk.
    • Makt og tillit.
    • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
    • Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
    • Profesjonsetiske utfordringer.

    Språkdidaktikk:

    • Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
    • Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
    • Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
  • Teaching and learning methods

    Kunnskaper

    Studenten har

    • elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
    • kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • regne med vektorer, matriser og determinanter
    • løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
    • finne inversmatriser
    • finne inverse funksjoner
    • beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
    • standard integrasjonsmetoder
    • løse enkle separable differensiallikninger
    • løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
    • undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
    • implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
    • bruke Lagranges metode med flere bibetingelser og gi økonomiske fortolkninger av Lagrangemultiplikatorene

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning
  • Course requirements

    Det undervises i plenumsforelesninger. Studentene må i tillegg arbeide med oppgaver som blir gjennomgått.

  • Assessment

    En obligatorisk individuell innleveringsoppgave må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet. Hvis oppgaven ikke godkjennes ved første forsøk er det anledning til å levere en forbedret versjon én gang. Faglærer vil informere om frister.

  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer i slutten av semesteret.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.