Programplaner og emneplaner - Student
TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description
- Course name in Norwegian
- Elevens læring og utvikling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
-
Description of integrated courses
Forkunnskaper tilsvarende ØAMET1000 Matematikk i 1. studieår.
-
Introduction
Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.
-
Required preliminary courses
Emnet gir studentene kunnskaper i matematikk utover ØAMET1000 Matematikk, slik at de kan lese lærebøker og fagartikler som bruker standard matematisk analyse og elementær lineæralgebra. I tillegg skal studentene selv bli i stand til å sette opp og analysere enkle matematiske modeller i økonomi.
-
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- læringsteorier og perspektiver på læring
- elevmangfoldet i skolen
- læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
- tilpasset opplæring i fellesskapet
- kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
- sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
- barn og unges fysiske og psykiske helse
- læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
- hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
- å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
- å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
- å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
-
Content
Tema i emne 3
Elevenes læring og utvikling:
- Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
- Læring i fellesskapet.
- Oppvekst - nasjonalt og globalt.
- Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
- Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.
Mangfold og inkludering:
- Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
- Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
- Tilpasset og likeverdig opplæring.
- Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
- Barns fysiske og psykiske helse.
Hjem - skolesamarbeid:
- Rammer og lovverk.
- Makt og tillit.
- Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
- Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
- Profesjonsetiske utfordringer.
Språkdidaktikk:
- Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
- Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
- Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
-
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten har
- elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
- kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse enkle separable differensiallikninger
- løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
- bruke Lagranges metode med flere bibetingelser og gi økonomiske fortolkninger av Lagrangemultiplikatorene
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning
-
Course requirements
Det undervises i plenumsforelesninger. Studentene må i tillegg arbeide med oppgaver som blir gjennomgått.
-
Assessment
En obligatorisk individuell innleveringsoppgave må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet. Hvis oppgaven ikke godkjennes ved første forsøk er det anledning til å levere en forbedret versjon én gang. Faglærer vil informere om frister.
-
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer i slutten av semesteret.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.