Programplaner og emneplaner - Student
TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description
- Course name in Norwegian
- Elevens læring og utvikling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
                                                    
- 
    Description of integrated courses
- 
    IntroductionSentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv. 
- 
    Required preliminary coursesIngen info 
- 
    Learning outcomesEtter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten har kunnskap om - læringsteorier og perspektiver på læring
- elevmangfoldet i skolen
- læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
- tilpasset opplæring i fellesskapet
- kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
- sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
- barn og unges fysiske og psykiske helse
- læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
- hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen
 Ferdigheter Studenten har ferdigheter i - begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
- å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
- å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk
 Generell kompetanse Studenten har generell kompetanse i - å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
- å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
 
- 
    ContentTema i emne 3 Elevenes læring og utvikling: - Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
- Læring i fellesskapet.
- Oppvekst - nasjonalt og globalt.
- Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
- Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.
 Mangfold og inkludering: - Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
- Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
- Tilpasset og likeverdig opplæring.
- Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
- Barns fysiske og psykiske helse.
 Hjem - skolesamarbeid: - Rammer og lovverk.
- Makt og tillit.
- Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
- Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
- Profesjonsetiske utfordringer.
 Språkdidaktikk: - Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
- Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
- Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
 
- 
    Teaching and learning methodsSe fagplanen 
- 
    Course requirementsFølgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: Arbeidskrav 1: Språkkompetanse og kartlegging 1a: kartlegging av en elev Dette er et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal ta utgangspunkt i utvalgt kartleggingsmateriell. Med hjelp av verktøyet skal det foretas en avgrenset kartlegging av en elevs språkkompetanse knyttet til hovedområdet Lese og skrive i læreplanen. 1b: muntlig presentasjon Studentene skal individuelt presentere resultater og drøfting av kartleggingen som er gjort i 1a. Presentasjonen skal foregå gjøres i studentgruppen og ha et omfang på 5-10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og kartleggingsmateriellet som er utarbeidet i tilknytning til denne. Arbeidskrav 2: Tilpasset opplæring 2a: gjennomføring av undervisningsopplegg En gruppeoppgave hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg med fokus på tilpasset opplæring. Studentgruppen skal bestå av 4-6 studenter. Undervisningsopplegget skal gjennomføres i en gruppe med studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få erfaringer med tilpasset opplæring. 2b: refleksjonsnotat I etterkant av arbeidskrav 2a skal det leveres et individuelt didaktisk refleksjonsnotat med omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få reflektert over fagbegrepet tilpasset opplæring. Arbeidskrav 3: Profesjonsetikk Studentene skal, i grupper identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller.. Omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppen skal også presentere notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag. Arbeidskrav 4: Skole-hjemsamarbeid 4a: Intervju av foreldre Studentene skal intervjue foreldre med barn i skolen, med utgangspunkt i temaer fra skole-hjem-samarbeid. I forkant av intervjuet skal det utarbeides en intervjuguide, under veiledning av faglærer. 4b: Refleksjonsnotat Den enkelte student skal, ved med utgangspunkt i svarene fra intervjuet og relevant teori, skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskrav 4a og 4b er at studenten skal reflektere over hjem-skolesamarbeidet. Arbeidskrav 5: Identitetsutvikling Studentene skal skrive et individuelt fagnotat om barn og unges identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å bidra til studentens faglige bevissthet rundt temaet. 
- 
    AssessmentAvsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer. Ny/ utsatt eksamen Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentIngen hjelpemidler. 
- 
    Grading scaleDet benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. 
- 
    ExaminersTo interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.