EPN

TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description

Course name in Norwegian
Elevens læring og utvikling
Study programme
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Introduction

Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og  generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • læringsteorier og perspektiver på læring
  • elevmangfoldet i skolen
  • læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
  • tilpasset opplæring i fellesskapet
  • kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
  • sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
  • barn og unges fysiske og psykiske helse
  • læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
  • hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
  • å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
  • å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
  • å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver

Content

Tema i emne 3

Elevenes læring og utvikling:

  • Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
  • Læring i fellesskapet.
  • Oppvekst - nasjonalt og globalt.
  • Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
  • Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.

Mangfold og inkludering:

  • Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
  • Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
  • Tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
  • Barns fysiske og psykiske helse.

Hjem - skolesamarbeid:

  • Rammer og lovverk.
  • Makt og tillit.
  • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
  • Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
  • Profesjonsetiske utfordringer.

Språkdidaktikk:

  • Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
  • Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
  • Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.

Teaching and learning methods

Se fagplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Språkkompetanse og kartlegging

1a: kartlegging av en elev

Dette er et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal ta utgangspunkt i utvalgt kartleggingsmateriell. Med hjelp av verktøyet skal det foretas en avgrenset kartlegging av en elevs språkkompetanse knyttet til hovedområdet Lese og skrive i læreplanen.

1b: muntlig presentasjon

Studentene skal individuelt presentere resultater og drøfting av kartleggingen som er gjort i 1a. Presentasjonen skal foregå gjøres i studentgruppen og ha et omfang på 5-10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og kartleggingsmateriellet som er utarbeidet i tilknytning til denne.

Arbeidskrav 2: Tilpasset opplæring

2a: gjennomføring av undervisningsopplegg

En gruppeoppgave hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg med fokus på tilpasset opplæring. Studentgruppen skal bestå av 4-6 studenter. Undervisningsopplegget skal gjennomføres i en gruppe med studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få erfaringer med tilpasset opplæring.

2b: refleksjonsnotat

I etterkant av arbeidskrav 2a skal det leveres et individuelt didaktisk refleksjonsnotat med omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få reflektert over fagbegrepet tilpasset opplæring.

Arbeidskrav 3: Profesjonsetikk

Studentene skal, i grupper identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller.. Omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppen skal også presentere notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

Arbeidskrav 4: Skole-hjemsamarbeid

4a: Intervju av foreldre

Studentene skal intervjue foreldre med barn i skolen, med utgangspunkt i temaer fra skole-hjem-samarbeid. I forkant av intervjuet skal det utarbeides en intervjuguide, under veiledning av faglærer.

4b: Refleksjonsnotat

Den enkelte student skal, ved med utgangspunkt i svarene fra intervjuet og relevant teori, skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskrav 4a og 4b er at studenten skal reflektere over hjem-skolesamarbeidet.

Arbeidskrav 5: Identitetsutvikling

Studentene skal skrive et individuelt fagnotat om barn og unges identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å bidra til studentens faglige bevissthet rundt temaet.

Assessment

Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.