Programplaner og emneplaner - Student
TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description
- Course name in Norwegian
- Elevens læring og utvikling
- Study programme
-
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.
Required preliminary courses
Ingen info
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- læringsteorier og perspektiver på læring
- elevmangfoldet i skolen
- læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
- tilpasset opplæring i fellesskapet
- kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
- sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
- barn og unges fysiske og psykiske helse
- læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
- hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
- å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
- å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
- å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
Content
Tema i emne 3
Elevenes læring og utvikling:
- Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
- Læring i fellesskapet.
- Oppvekst - nasjonalt og globalt.
- Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
- Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.
Mangfold og inkludering:
- Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
- Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
- Tilpasset og likeverdig opplæring.
- Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
- Barns fysiske og psykiske helse.
Hjem - skolesamarbeid:
- Rammer og lovverk.
- Makt og tillit.
- Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
- Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
- Profesjonsetiske utfordringer.
Språkdidaktikk:
- Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
- Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
- Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
Teaching and learning methods
Se fagplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Språkkompetanse og kartlegging
1a: kartlegging av en elev
Dette er et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal ta utgangspunkt i utvalgt kartleggingsmateriell. Med hjelp av verktøyet skal det foretas en avgrenset kartlegging av en elevs språkkompetanse knyttet til hovedområdet Lese og skrive i læreplanen.
1b: muntlig presentasjon
Studentene skal individuelt presentere resultater og drøfting av kartleggingen som er gjort i 1a. Presentasjonen skal foregå gjøres i studentgruppen og ha et omfang på 5-10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og kartleggingsmateriellet som er utarbeidet i tilknytning til denne.
Arbeidskrav 2: Tilpasset opplæring
2a: gjennomføring av undervisningsopplegg
En gruppeoppgave hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg med fokus på tilpasset opplæring. Studentgruppen skal bestå av 4-6 studenter. Undervisningsopplegget skal gjennomføres i en gruppe med studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få erfaringer med tilpasset opplæring.
2b: refleksjonsnotat
I etterkant av arbeidskrav 2a skal det leveres et individuelt didaktisk refleksjonsnotat med omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få reflektert over fagbegrepet tilpasset opplæring.
Arbeidskrav 3: Profesjonsetikk
Studentene skal, i grupper identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller.. Omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppen skal også presentere notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 4: Skole-hjemsamarbeid
4a: Intervju av foreldre
Studentene skal intervjue foreldre med barn i skolen, med utgangspunkt i temaer fra skole-hjem-samarbeid. I forkant av intervjuet skal det utarbeides en intervjuguide, under veiledning av faglærer.
4b: Refleksjonsnotat
Den enkelte student skal, ved med utgangspunkt i svarene fra intervjuet og relevant teori, skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskrav 4a og 4b er at studenten skal reflektere over hjem-skolesamarbeidet.
Arbeidskrav 5: Identitetsutvikling
Studentene skal skrive et individuelt fagnotat om barn og unges identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å bidra til studentens faglige bevissthet rundt temaet.
Assessment
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
Grading scale
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.