Programplaner og emneplaner - Student
TOSB2000 Language and Didactics of Language Course description
- Course name in Norwegian
- Språk og språkdidaktikk
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
-
Description of integrated courses
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student can
- describe pathological processes relating to diseases and injuries of the musculoskeletal system, rheumatic diseases, cancer and mental health disorders, and describe causal mechanisms and risk factors
- describe different perspectives on pain and pain mechanisms, and compare neurological, physiological and phenomenological pain theories
- describe challenges encountered by individuals who have undergone treatment of cancer or other serious disease or injury
Skills
The student can
- discuss how disease and injuries of the musculoskeletal system and different pain conditions may affect and be affected by movement, activity and participation across the life span
- evaluate research-based knowledge using the levels in the S-pyramid, interpret the results of single studies and metanalyses reporting;on;treatment effects, and discuss their value for clinical practice
- give reasons for the methods of examination and use of standardized assessment tools for people with injuries or disorders of the musculoskeletal system
- reflect on the challenges experienced by people with long-term and progressive diseases and discuss the implications for their own role as a physiotherapist;
-
Introduction
Emnet handler særlig om sammenhengen mellom språk og læring og hvilken kompetanse den tospråklige læreren trenger i arbeidet med flerspråklige elevers grunnleggende og viderekomne lese- og skriveopplæring.
-
Required preliminary courses
Ingen info
-
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- språkutvikling og læring i et flerspråklig perspektiv
- tospråklighet på individ- og samfunnsnivå
- lese- og skriveteorier knyttet til den grunnleggende og viderekommende lese- og skriveopplæringen
- norsk språk i et kontrastivt perspektiv
- språkets betydning for læring
- bruk av ulike lese- og læringsstrategier i fagopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for språkstimulerende og språkutviklende opplæring i alle fag
- kan legge til rette for at elevenes morsmål kan være en ressurs i opplæringen
- kan samarbeide med andre lærere om elevenes språk- og begrepsutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har språkdidaktisk kompetanse som ivaretar god (fag)opplæring for tospråklige elever
- forstår sammenhengen mellom språk og læring i ulike skolefag
- kan reflektere over flerspråklige elevers situasjon og utviklingsmuligheter i skolen
-
Content
The work and teaching methods include self-study, group work, seminars, skills training and lectures.
-
Teaching and learning methods
Se fagplanen
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-12 000 ord.
- En muntlig presentasjon av faglig tema i gruppe, omfang er ca. 20 minutter.
- En muntlig presentasjon av faglig tema individuelt, omfang er ca. 10 minutter.
- Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring (normalt i gruppe). Undervisningsopplegget presenteres muntlig for medstudenter på høgskolen eller gjennomføres når kontaktlærer er ute på praksisoppfølging. Omfanget er på minimum en skoletimes varighet (kan variere).
Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.
-
Assessment
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering består av to deler, som begge må være bestått for at kandidaten kan få endelig karakter i emnet:
- Individuell, skriftlig semesteroppgave med veiledning, basert på selvvalgt tema, omfang 2500 ord +/- ti prosent. Resultatet teller 51 prosent av endelig karakter.
- Individuell, muntlig eksamen av om lag 20 minutters varighet, basert på fagstoffet i hele emnet. Resultatet teller 49 prosent av endelig karakter.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres den/de komponentene som ikke fikk bestått.
-
Grading scale
Physiotherapy practice requires expertise in how to adapt measures for patients with reduced functioning as a result of injury/disease of the musculoskeletal system, different pain conditions, mental and psychosomatic health problems, rheumatic and degenerative diseases, systemic disease (cancer), as well as for patients who have undergone surgical procedures. To provide professionally sound health services, physiotherapists must obtain information about the health of individuals. Physiotherapists must also have knowledge about possible relations between a person’s health condition, their cultural and socioeconomic background, and their prerequisites for movement, activity and participation.
Physiotherapists must also acquire up-to-date and relevant research-based knowledge and reflect on the transfer value of previous clinical experience to novel clinical practice.
-
Examiners
Passed first year of the programme or equivalent.