Programplaner og emneplaner - Student
TOSB1000 The Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerens arbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.
-
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
-
Content
Tema i emne 1
Lærerprofesjonen:
- Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
Lærerarbeid:
- Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
Ledelse av elevenes læringsfellesskap:
- Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Praksisrelaterte arbeidskrav:
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
-
Assessment
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensum i emne 1
Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3:
Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget
Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget
Tema 1: Lærerprofesjonen
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1
Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998
Tema 2: Lærerarbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5
Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35)
Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8
Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3
Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier
Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag
Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5.
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1.
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget
Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm)
Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget
Temaovergripende pensum
Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1
IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget
Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4