Programplaner og emneplaner - Student
TOSB1000 The Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerens arbeid
- Study programme
-
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
Content
Tema i emne 1
Lærerprofesjonen:
- Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
Lærerarbeid:
- Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
Ledelse av elevenes læringsfellesskap:
- Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
Course requirements
Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Praksisrelaterte arbeidskrav:
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
Assessment
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensum i emne 1
Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3:
Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget
Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget
Tema 1: Lærerprofesjonen
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1
Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998
Tema 2: Lærerarbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5
Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35)
Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8
Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3
Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier
Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag
Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5.
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1.
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget
Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm)
Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget
Temaovergripende pensum
Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1
IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget
Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4