Programplaner og emneplaner - Student
TOSB1000 The Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerens arbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter. 
- 
    Learning outcomesEtter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten har kunnskap om - lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
 Ferdigheter Studenten har ferdigheter i - å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
 Generell kompetanse Studenten har generell kompetanse i - å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
 
- 
    ContentTema i emne 1 Lærerprofesjonen: - Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
 Lærerarbeid: - Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
 Ledelse av elevenes læringsfellesskap: - Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
 
- 
    Course requirementsFølgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges: - Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
 Praksisrelaterte arbeidskrav: - Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
 
- 
    AssessmentAvsluttende vurdering Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Karakterskala Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Ny/ utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Pensum i emne 1 Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3: Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget Tema 1: Lærerprofesjonen Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1 Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998 Tema 2: Lærerarbeid Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3 Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4 Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10 Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5 Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35) Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8 Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3 Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5. Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1. Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm) Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget Temaovergripende pensum Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1 IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4