EPN-V2

TOSB1000 The Teaching Profession Course description

Course name in Norwegian
Lærerens arbeid
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.

  • Learning outcomes

    Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • lærerprofesjonens mandat og oppgaver
    • klasseledelse
    • didaktisk arbeid
    • flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
    • grunnleggende ferdigheter
    • klasseromsforskning - observasjon og kartlegging

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
    • å lede elevenes læringsprosesser
    • å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten har generell kompetanse i

    • å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
    • å vurdere etiske sider ved læreryrket
  • Content

    Tema i emne 1

    Lærerprofesjonen:

    • Læreres mandat og oppgaver.
    • Lærerens kunnskapsgrunnlag.
    • Den tospråklige læreren.
    • Profesjonsetisk kompetanse.

    Lærerarbeid:

    • Læreplanteori og analyse.
    • Læreplanmodeller.
    • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
    • Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
    • Tidlig innsats, overganger.
    • Grunnleggende ferdigheter.

    Ledelse av elevenes læringsfellesskap:

    • Klasseledelse.
    • Grupper som læringsfellesskap.
    • Gruppeprosesser og kommunikasjon.
    • Lærersamarbeid.
    • Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
    • Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
    • Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

    Praksisrelaterte arbeidskrav:

    • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
    • Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
  • Assessment

    Avsluttende vurdering

    Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

    Karakterskala

    Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

    Pensum i emne 1

    Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3:

    Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget

    Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget

    Tema 1: Lærerprofesjonen

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1

    Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet

    Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998

    Tema 2: Lærerarbeid

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5

    Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35)

    Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8

    Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3

    Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier

    Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag

    Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5.

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1.

    Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget

    Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm)

    Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget

    Temaovergripende pensum

    Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1

    IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget

    Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4