EPN-V2

TOSB1000 The Teaching Profession Course description

Course name in Norwegian
Lærerens arbeid
Study programme
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.

Learning outcomes

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • lærerprofesjonens mandat og oppgaver
  • klasseledelse
  • didaktisk arbeid
  • flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
  • grunnleggende ferdigheter
  • klasseromsforskning - observasjon og kartlegging

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
  • å lede elevenes læringsprosesser
  • å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
  • å vurdere etiske sider ved læreryrket

Content

Tema i emne 1

Lærerprofesjonen:

  • Læreres mandat og oppgaver.
  • Lærerens kunnskapsgrunnlag.
  • Den tospråklige læreren.
  • Profesjonsetisk kompetanse.

Lærerarbeid:

  • Læreplanteori og analyse.
  • Læreplanmodeller.
  • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
  • Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
  • Tidlig innsats, overganger.
  • Grunnleggende ferdigheter.

Ledelse av elevenes læringsfellesskap:

  • Klasseledelse.
  • Grupper som læringsfellesskap.
  • Gruppeprosesser og kommunikasjon.
  • Lærersamarbeid.
  • Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.

Course requirements

Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
  • Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
  • Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

Praksisrelaterte arbeidskrav:

  • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
  • Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).

Assessment

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Karakterskala

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Pensum i emne 1

Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3:

Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget

Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget

Tema 1: Lærerprofesjonen

Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1

Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet

Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998

Tema 2: Lærerarbeid

Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3

Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4

Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10

Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5

Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35)

Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8

Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3

Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier

Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag

Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap

Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5.

Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1.

Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget

Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm)

Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget

Temaovergripende pensum

Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1

IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget

Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4