Programplaner og emneplaner - Student
TLP7100 Group Counseling in Traffic Education Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk gruppeveiledning i trafikkopplæringen
- Study programme
-
Traffic Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i gruppe.
Required preliminary courses
Eksamen i emne TLP6200 må være bestått før eksamen i emne TLP7100 kan avlegges.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap:
Kandidaten har
- grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
- kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser i grupper
- kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
- kunnskap om ulike organisasjoner og ulike roller innenfor det trafikkpedagogiske feltet den enkelte kan jobbe i
Ferdigheter
Kandidaten
- ferdigheter i veiledning av grupper
- har ferdigheter i å lede endrings- og utviklingsprosesser
- har forståelse for profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
- har generell kompetanse i å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for en kvalifisert gruppeveiledning
- har innsikt i utviklings- og endringsprosesser med hovedfokus på trafikkopplæring
Content
Eksamen vurderes til bestått/Ikke bestått.
Teaching and learning methods
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning
Course requirements
Følgende tre arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomføre veiledning av medstudent i gruppe på 3-5 studenter. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter.
- Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
- Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsene. Observatørens notater og tilbakemelding legges til grunn for vurderingen av gjennomføringen.
Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet. Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 % kan kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen.
Assessment
Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.
Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.
Permitted exam materials and equipment
Studiet er et asynkront nettstudie uten fysisk oppmøte på Campus. Det kan være en obligatorisk oppstartsamling på nett i oppstarten av semesteret. Gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner vil derfor være sentrale. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.
Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt eller i gruppe.
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, utprøving av lære- og hjelpemidler i eget arbeid og nettbasert samhandling med diskusjoner og refleksjoner over læringsprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student.
Det praktisk arbeidet vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.
Studentene skal gjennomføre tre arbeidskrav og én individuell prosjekteksamen i emnet. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap.
Grading scale
Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene leveres innen fastsatte frister. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Studentene skal gjennomføre tre arbeidskrav og én individuell prosjekteksamen i emnet. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i egen eller annen egnet organisasjon og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Studentene skal i tillegg gi hverandre vurdering på ett arbeidskrav.
Nærmere informasjon og retningslinjer knyttet til arbeidskrav og eksamen vil bli gitt ved studiestart.
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjonsoppgave knyttet til emnets innhold. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og et kort skriftlig sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfanget på podkast/video er 3-5 minutter eller etter avtale med emneansvarlig, og sammendraget skal være på maks 1000 ord + referanselisteliste.
Arbeidskrav 2
Individuell refleksjonsoppgave knyttet til et utviklingsarbeid. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og et kort skriftlig sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfanget på podkast/video er 3-5 minutter eller etter avtale med emneansvarlig, og sammendraget skal være på maks 1000 ord + referanseliste
Arbeidskrav 3
Individuelt, eller i grupper på 2-5 studenter, skal studentene presentere og drøfte utprøving av digitale lære- og hjelpemidler i egen eller annen egnet organisasjon. Dette dokumenteres ved en multimodal presentasjon der studentene skal oppsummere diskusjonen og vurdere læringsutbyttet av arbeidskravet. Presentasjonen skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst /lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være på 8-10 minutter eller etter avtale med emneansvarlig. Ved gruppeinnlevering utvides omfanget til 12 - 15 minutter eller etter avtale med emneansvarlig.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis