EPN-V2

TLP7100 Group Counseling in Traffic Education Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk gruppeveiledning i trafikkopplæringen
Study programme
Traffic Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i gruppe.

Required preliminary courses

Eksamen i emne TLP6200 må være bestått før eksamen i emne TLP7100 kan avlegges.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap:

Kandidaten har

  • grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
  • kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser i grupper
  • kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
  • kunnskap om ulike organisasjoner og ulike roller innenfor det trafikkpedagogiske feltet den enkelte kan jobbe i

 

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • ferdigheter i veiledning av grupper
  • har ferdigheter i å lede endrings- og utviklingsprosesser
  • har forståelse for profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen

 

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
  • har generell kompetanse i å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for en kvalifisert gruppeveiledning
  • har innsikt i utviklings- og endringsprosesser med hovedfokus på trafikkopplæring

Content

Det benyttes intern sensor.

Teaching and learning methods

Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
  • har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
  • kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
  • kan vurdere allerede utført barnehageforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
  • kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte

Permitted exam materials and equipment

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Grading scale

Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt.