Programplaner og emneplaner - Student
TLP7100 Group Counseling in Traffic Education Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk gruppeveiledning i trafikkopplæringen
- Study programme
-
Traffic Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i gruppe.
Required preliminary courses
Eksamen i emne TLP6200 må være bestått før eksamen i emne TLP7100 kan avlegges.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap:
Kandidaten har
- grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
- kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser i grupper
- kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
- kunnskap om ulike organisasjoner og ulike roller innenfor det trafikkpedagogiske feltet den enkelte kan jobbe i
Ferdigheter
Kandidaten
- ferdigheter i veiledning av grupper
- har ferdigheter i å lede endrings- og utviklingsprosesser
- har forståelse for profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
- har generell kompetanse i å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for en kvalifisert gruppeveiledning
- har innsikt i utviklings- og endringsprosesser med hovedfokus på trafikkopplæring
Content
Det benyttes intern sensor.
Teaching and learning methods
Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
- har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
- kan vurdere allerede utført barnehageforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
Permitted exam materials and equipment
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Grading scale
Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.