Programplaner og emneplaner - Student
TLP7100 Group Counseling in Traffic Education Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk gruppeveiledning i trafikkopplæringen
- Study programme
-
Traffic Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i gruppe.
Required preliminary courses
Eksamen i emne TLP6200 må være bestått før eksamen i emne TLP7100 kan avlegges.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap:
Kandidaten har
- grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
- kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser i grupper
- kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
- kunnskap om ulike organisasjoner og ulike roller innenfor det trafikkpedagogiske feltet den enkelte kan jobbe i
;
;
Ferdigheter
Kandidaten
- ferdigheter i veiledning av grupper
- har ferdigheter i å lede endrings- og utviklingsprosesser
- har forståelse for profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen
;
;
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
- har generell kompetanse i å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for en kvalifisert gruppeveiledning
- har innsikt i utviklings- og endringsprosesser med hovedfokus på trafikkopplæring
Content
Emnet utgjør 15 studiepoeng. Det er fokus på veiledning av grupper gjennom at studentene må planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningsprosesser i grupper. Studentene skal ha innsikt og ferdigheter i metoder og modeller for veiledning i grupper, og ha inngående kjennskap til grunnleggende organisasjons- og systemteori/profesjonskunnskap, samt arbeide med utviklings- og endringsprosesser.
Temaet Pedagogisk gruppeveiledning,;handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium.
Teaching and learning methods
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
;
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning
Course requirements
Aktivitetslære 3B består av valgbar fordypningsaktivitet, dans og skikurs. Hensikten med valgbar fordypning er at studentene skal få erfaring med å planlegge i gruppe samt gjennomføre teoretisk og praktisk undervisning i en faglig, fagdidaktisk og strukturert sammenheng. Studentene velger en idrett, en aktivitetsform eller dans. I grupper på to til fire studenter samarbeider de om planlegging og gjennomføring av undervisning av medstudenter. Det er knyttet obligatorisk veiledning til planleggingen og i etterkant av gjennomført undervisning. I særskilte tilfeller kan kun en student gjennomføre fordypningen. Fordypningsaktiviteten er todelt. Den ene delen er planlegging og praktisk gjennomføring av undervisning av medstudenter. Del to består av å skrive en rapport. Rapporten vurderes av både intern og ekstern sensor og med karakter. Valgbar fordypning er et internasjonalt kurs. Hvis det er internasjonale studenter på kurset, skal all undervisning foregå på engelsk.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om ulike didaktiske modeller, undervisningsprinsipper og teoretiske perspektiv, og kan anvende de i refleksjon over praksis
- har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter, lagidretter og dans, samt andre tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskulturer
- har kunnskap om ulike pedagogiske perspektiv knyttet til undervisning.
FERDIGHETER
Studenten
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid ved bruk av varierte arbeidsformer innen ulike aktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg av individuelle idretter, lagidretter, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer
- kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
- kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori, både i grunnskole og videregående opplæring
- kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag med og uten karakter samt gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan være en tydelig klasseleder for ulike grupper elever
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan drøfte undervisning og læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsteoretiske perspektiver
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
- kan bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte
- har relevant kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov, og har kritisk distanse til egen profesjonsutøvelse
Permitted exam materials and equipment
Gjennomføring av fordypningsaktiviteten skal gi studentene erfaring i å planlegge og gjennomføre undervisning. Planlegging skjer med obligatorisk veiledning. Studentene gjennomfører undervisningen med de øvrige studentene som målgruppe. Studentene skal også levere en skriftlig oppgave hvor fordypningsaktiviteten reflekteres over i skole-, treningslære- og samfunnssammenheng.
Grading scale
Innlevering av skriftlig fordypningsrapport (i grupper på 2-3 studenter). Oppgaven skal være på 6500 ord +/- 10 %. I spesielle tilfeller skrives fordypningsrapport av kun en student. Da skal rapporten være på 5000 ord +/- 10%. Som vedlegg kommer emne- og øktplaner fra både teoretisk og praktisk undervisning. Vedleggene er med i vurderingen.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven én gang ved ny eksamen. Hvis en student ikke får gjennomført ordinær eksamen på grunn av sykdom, vil det være anledning til å utarbeide ny individuell fordypningsrapport ved utsatt eksamen. Det vil da bli gitt en ny problemstilling og oppgavetekst som knyttes til gjennomført fordypningsidrett. Dersom eksamen gjennomføres individuelt, skal den være på 5000 ord +/- 10 %. Som vedlegg kommer emne- og øktplaner fra både teoretisk og praktisk undervisning.
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.