Programplaner og emneplaner - Student
TLP6200 Special Needs Education and Diversity in Traffic Education Course description
- Course name in Norwegian
- Spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Studentene skal gjennomføre et prosjekt der de skal planlegge og utvikle presentasjoner over selvvalgt, godkjent tema og målgruppe. Gjennom prosjektet skal de vise evne til kritisk analyse og drøfting av valg av verktøy, ideutvikling, struktur og omfang.
Eksamen skal omfatte minst en digital presentasjon og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon. Den digitale presentasjonen skal demonstrere studentenes forståelse av informasjonsarkitektur.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Required preliminary courses
Calculator handed out by OsloMet
-
Learning outcomes
Gradert skala: A-F
-
Content
Emnet inneholder følgende temaer
- endringsbehov i egen og andres undervisning av elever med spesielle behov
- planlegging og gjennomføring av undervisning av elever med spesielle behov
- planlegging og gjennomføring av undervisning av elever som trenger språklig tilrettelegging
- aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen
- selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
- yrkesetisk kompetanse
- trafikk, spesielle behov og samfunn
-
Teaching and learning methods
The exam is automatically graded. An examiner will quality assess the automatic grading. An external examiner is regularly involved in the development of the exam questions, at a minimum of every third examination.
-
Course requirements
1 credit overlap with VERNLEG
-
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
- Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
-
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.