EPN-V2

TLP6200 Special Needs Education and Diversity in Traffic Education Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen
Study programme
Traffic Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Programme description
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
  • avansert kunnskap i organisasjonsteori; strukturelle, kulturelle, relasjonelle og politiske perspektiver
  • kunnskap om nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

Ferdigheter Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til psykisk helsearbeid
  • analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
  • anvende anerkjente prinsipper for å lede, organisere og koordinere endringsprosesser

Generell kompetanse Studenten kan

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse, organisering og koordinering
  • bidra til nytenkning innen ledelse, organisering og koordinering i psykisk helsearbeid

Required preliminary courses

Forelesninger, studentenes presentasjoner av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner.

Learning outcomes

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • endringsbehov i egen og andres undervisning av elever med spesielle behov
  • planlegging og gjennomføring av undervisning av elever med spesielle behov
  • planlegging og gjennomføring av undervisning av elever som trenger språklig tilrettelegging
  • aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen
  • selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
  • yrkesetisk kompetanse
  • trafikk, spesielle behov og samfunn

Teaching and learning methods

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å benytte IKT og digitale læringsverktøy
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av video og annet teknisk utstyr

Course requirements

Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.;Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.