EPN-V2

TLK3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Learning outcomes

Universitetslektor Bente Hellum

Content

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:;

  1. Etikk og profesjonsutøvelse
  2. Akademisk skriving
  3. Introduksjon til vitenskapsteori og metode

Teaching and learning methods

BYPE1300 Energi, miljø og kjemi er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med EMPE1300, FO051A, FO051B, FO051E, FO051G, FO051M og FO051K. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.; ;

;

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres til avsluttende vurdering:; ;

  • Presentasjon av oppgaveidé (ca. 5-10 minutter) på skriveseminar/samling (ved individuell oppgave; individuell presentasjon - ved gruppeoppgave; gruppepresentasjon. Ved gruppepresentasjon må det komme fram hvordan gruppen vil samarbeide og hvordan hver student skal bidra).;
  • Et sammendrag (1000 ord +/-10 %) om tema, problemstilling og metode som skal utgjøre grunnlaget for bacheloroppgaven.;

;

Formålet med arbeidskravene er å komme i gang med bacheloroppgaven tidlig i semesteret.; ;

;

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse;

Gjennom studiet skal studentene utvikle ferdigheter i akademisk skriving. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse under skriveseminarene. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Læringsaktiviteter på nett
  • Skriveseminar/samling ved OsloMet;

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger.; ;

;

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Vurderingen består av en bacheloroppgave (per kandidat 3500-5000 ord). Bacheloroppgaven skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig forfatterskap/rapportering.

;

Studenten skal produsere en innlevering, enten i form av en individuell oppgave eller som selvstendig bidrag til en gruppeoppgave med to eller tre medstudenter. Ved gruppeoppgave må det komme fram av oppgaven hva som er bidraget til hver av studentene. Oppgaven skal svare på en problemstilling med relevans for tolkefaget. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer. Oppgaven skal skrives i tråd med Veileder til bacheloroppgaven - Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor, TLK3900 Bacheloroppgave. Bacheloroppgaven kan inneholde både en skriftlig og en praktisk del som belyser problemstillingen. I oppgaver med praktisk fokus skal praktisk tilnærming og redegjørelse vektlegges, med teoretisk bakgrunn, og resultat som støtte. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming skal teoretiske perspektiv vektlegges.

;

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.;

;

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke-bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide bacheloroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny bacheloroppgave. Ny/utsatt eksamen kan ev. gjennomføres individuelt etter søknad til studieadministrasjonen. ; ;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

;

Vurderingskriterier

;

A, fremragende: Prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært høyt kunnskapsnivå, svært god vurderingsevne og en høy grad av selvstendighet og kritisk tilnærming til fagstoffet.; Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten svært god forståelse av fagstoffet, og framstillingen er presis og sammenhengende. Drøftingen viser at kandidaten på en fremragende måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og framstille denne kunnskapen på en selvstendig og innsiktsfull måte.

;

B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser et meget; godt kunnskapsnivå, meget god vurderingsevne,; og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten på en god måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.

;

C, god: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene og elementene i fagfeltet, og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrerer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum, og har personlig grep om stoffet.

;

D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i hovedtrekk på dét det er spurt om, men bruker i liten grad stoffet selvstendig.; Drøftingen viser at kandidaten kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum, men besvarelsen viser lite selvstendighet i forhold til fagstoffet.

;

E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i grove trekk på sentrale deler av oppgavesettet, men reflekterer et lavt kunnskapsnivå.; Drøftingen viser at kandidaten ikke kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum.

;

F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten mangler kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen mangler relevans i forhold til oppgaveteksten. Besvarelser med stor grad av "avskrift" fra andre tekster gir F. Dersom avskrift ikke er markert som sitat med kildehenvisning, kan besvarelsen bli vurdert som fusk.;

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.