Programplaner og emneplaner - Student
TLK3400 Sight Translation Course description
- Course name in Norwegian
- Tolking fra skrift til tale
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplan godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Etablert av dekanen på fullmakt fra fakultetsstryet 10. juni 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 4. februar og 9. september 2016 og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Tolking fra skrift til tale gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Det er en tolkemetode som benyttes mye i offentlig sektor, for eksempel under gjennomlesning av rapporter, forkynnelse av vedtak og tolking av informasjonsskriv. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester. Studiet består av teoriundervisning og praktiske øvelser. De praktiske øvelsene er språkspesifikke.
Recommended preliminary courses
All aids are allowed as long as rules for citation are followed.
Required preliminary courses
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne II kan avlegges:
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 1":
- Individuell forsøksrapport (ca. 1500 ord).
- Grupperapport fra praksis inkludert individuell del (ca. 2000 ord).
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":
- Individuell artsprøve (20 minutter).
- Test av sentrale begreper (to timer).
- Individuell skriftlig feltkursrapport (ca. 1500 ord).
I hovedemnet "Teknologi i skolen 1":
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. Omfang 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord).
I hovedemnet "Det miljøbevisste menneske 1":
- Utvikle en argumenterende tekst (ca. 1500 ord).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskap om feltarbeid på egenhånd og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved manglende deltakelse er det kompensatoriske arbeidskrav.
I hovedtemaene «Teknologi i skolen I» og «Naturfagdidaktikk 2»:
- Deltakelse på presentasjonsdag i teknologi i skolen.
- Deltakelse på presentasjonsdag for arbeidskravet «Over-tid-prosjektet».
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":
- Feltkurs med for- og etterarbeid (inntil tre dager).
- Deltakelse på artsprøve.
Learning outcomes
Eksamen i Emne II består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider blant arbeidskravene og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for mappen gis ved oppstart av studiet. Mappen vurderes av to interne sensorer.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått individuell skriftlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Det vilbli organisert ny/utsatt innlevering av den digitale mappen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet mappe leveres til ny eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.
Pensum emne 2
Totalt antall sider: Ca. 900.
Dahlin, L. K., Svorkmo, A. -G. & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen . Oslo: Cappelen Akademisk. Kapittel 1 - 4 (ca. 60 s.)
Erlien, W. & Mork, S. M. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag, Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)
Kamperud, K. A., Nordholm, L. & Nygaard, N. E. (2004). Teknologi og design. Mangfoldig mekanikk - om mekanikk og mekaniske innretninger. Trondheim: Teknologi i skolen. Renate. (20 s.)
Hansen, P.J.K. (1999). «La oss snakke om været!» Værbok for lærere i grunnskolen. HiO-naotat 1999 nr.17. (24 sider: kap. 4, 5, 6, 7, 9. Ikke spesialbokser. Ny utgave ventet i 2015.)
Henriksen, T., Henriksen, E. K., & Svendby, T. (2005). Deilig er den himmel blå. Hentet fra: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys/FYS1010/v07/undervisningsmateriale/Hefte1.pdf (45 s.)
Henriksen, T. & Kanestrøm, I. (2012). Klima, drivhuseffekt, energi. Hentet fra:http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/grupper/biofysikk/Klima-2012-01-versjon.pdf (80 s.)
NB! Pensum i biologi avtales ved studiestart.
Kompendier
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Digitalt kompendium i «Jorda, planeten som ble levende» (150 s.)
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i naturfagdidaktikk 2 (200 s.)
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i miljø (50 s.)
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
Content
Emnet inneholder følgende tema:
- Skrift og tale som ulike kommunikative modaliteter
- Utvikling av oversettelsesstrategier for tolking av skriftlig tekst til tale (tolking)
- Leseferdigheter og multimodal tekstanalyse
- Etikk i tolking fra skrift til tale
- Språksamarbeid om kontrastive aspekter knyttet til språk og kommunikasjon
- Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring
Teaching and learning methods
Emne II er delt inn i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk I.
- Jorda, planeten som ble levende 1.
- Teknologi i skolen 1.
- Det miljøbevisste menneske I.
Naturfagdidaktikk 1
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
Naturfag i skolen:
- Fagets plass i skolen.
- Læreplan.
- Naturfag som kultur.
Vurdering:
- Kompetanse og læringsmål.
- Veiledning.
Praktisk arbeid:
- Ferdigheter i praktisk arbeid og rapportskriving.
- Feltarbeid.
Varierte arbeidsformer:
- Ulike arbeidsformer i naturfag.
- Nysgjerrigper.
Grunnleggende ferdigheter:
- Lesing, skriving og argumentering.
Jorda, planeten som ble levende 1
Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.
- Økosystemer og populasjonsdynamikk.
- Fotosyntese og celleånding, energioverganger.
- Kretsløp i naturen (kretsløpene til C, N, P og H2O).
- Det biologiske mangfoldet. Artskunnskap.
- Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer.
- " Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
- Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.
- Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
- Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
- Vær og klima.
Teknologi i skolen 1
Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.
- Teknologi og teknologididaktikk.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Det miljøbevisste menneske 1
Emnet omfatter kunnskap om miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen.
- Jordas klima.
- Den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak.
- FNs klimapanels scenarier for fremtidig klima.
Course requirements
Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Testing av lesehastighet i forbindelse med studiestart
- Lesetreningsoppgaver tilpasset den enkelte students leseferdighetsnivå, minimum ti sider i uken spesifisert i undervisningsplanen, herunder føring av logg
- Retest av lesehastighet med samme type test som ved studiestart
- Et faglig refleksjonsnotat om egen lesetrening og utvikling, ca. 1000 ord. Leselogg legges ved og teller ikke i antall ord
Tolking fra skriftlig tekst til tale forutsetter svært gode lese- og tekstanalytiske ferdigheter. Arbeidskravene er derfor i stor grad knyttet til utvikling av leseferdigheter og utprøving av forskjellige lesestrategier knyttet til ulike mål ved lesing. Hvor mye studenten må trene på lesing, vil avhenge av hvilket nivå studenten er på. Formålet med arbeidskravene er å finne den enkeltes lesenivå og utvikle egen lese- og tekstanalytiske kompetanse.
Deltakelse i læringsaktiviteter:
- 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.
Assessment
Upon completion of the course, the student will have achieved the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can assess the importance of reproductive health and rights in family planning, prescribing and administering contraception, and counseling on abortion
- can identify and analyze various types of violence and abuse, negative social control, and genital mutilation including legal rights and obligations in collaboration around victims of violence
- can recognize knowledge about gender, diversity of sexuality, sexual rights, and sexual health and illness at different stages of life and from a national and international perspective, including factors that affect perceptions of sexual and reproductive health
- can explain hormonal changes throughout a woman's life, including menstruation and menopause
- can analyze human rights, inclusion, equality, and non-discrimination, regardless of culture, language, ethnicity, religion, functional level, gender, gender identity, sexual orientation, gender expression, age, and family form, which is relevant for the midwifery profession
Skills
The student
- can use knowledge about human rights to promote, protect, and support reproductive and sexual health and rights
- has an advanced understanding of different users' individual needs and applies knowledge about sexual and reproductive health and rights in an open and inclusive manner
General Competence
The student
- apply knowledge about culture and diversity to promote sexual and reproductive health and rights at the individual and population level.
Permitted exam materials and equipment
The course will use varied, student-active working methods. It is based on blended learning, combining digital learning resources that can be used flexibly, and real-time learning. This includes group assignments and self-study. Digital gatherings are arranged.
Grading scale
The following work requirements must be completed and approved to be eligible for the exam:
- a minimum of 80% attendance at digital seminars, including where students present their work
- Digital test, can be retaken until it is approved within a given deadline.
Examiners
Written group project exam with up to 3 students, based on given criteria and developed during the course period. Length: up to 1500 words. The exam can be answered in English or a Scandinavian language (Norwegian, Swedish, or Danish).
Re-examination: If the exam is failed, the student has the opportunity to submit a revised version once.