EPN-V2

TLK3100 Note-taking in Consecutive Interpreting Course description

Course name in Norwegian
Tolking av monologer - hukommelse og notatteknikk
Study programme
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å bidra til forståelse og erkjennelse om forholdet mellom konfliktskapende vs kontaktskapende kommunikasjon. Emnet skal bevisstgjøre studenten i forhold til egen kommunikasjon og gi studenten ferdigheter slik at han/hun kan anvende ikkevoldskommunikasjons modellen i praksis, og arbeide med oppmerksomt nærvær.

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.

Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
  • oppmerksomt nærvær
  • ikkevoldsfilosofi

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
  • reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
  • arbeide med eget oppmerksomt nærvær
  • anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
  • gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger

Content

Jannicke Heyerdahl-Larsen

Teaching and learning methods

Emnet går over 10 uker med 6 undervisningsdager. Gruppetrening foregår mellom samlingene. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studenten må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges, de fire første er knyttet til tolking av monologer fra norsk til norsk, og de to siste er knyttet til tolking av monologer mellom norsk og tolkespråket:

  • Skriftlig analyse av en oppgitt tekst på norsk (800–1000 ord);
  • Liste over tjue tolkesymboler som studenten har tatt i bruk. Hvert tolkesymbol skal forklares.
  • Gruppearbeid hvor studentene diskuterer utviklingen av en notatteknikk mellom norsk og tolkespråk på bakgrunn av pensumlitteraturen. Gruppen skal levere ett felles refleksjonsnotat (1500-2000 ord);
  • Gjengivelse av monolog på norsk: Studenten skal på grunnlag av egne notater gjengi, på norsk, en monolog som leses på norsk (ca. 300 ord) i språklaboratoriet ved OsloMet. Notatene skal leveres inn sammen med lydopptaket.
  • Skriftlig analyse av en tekst (ca. 600 ord) som studentene selv finner på tolkespråket (500-1000 ord);
  • Skriftlig fagfellevurdering av to tolkeøvelser mellom norsk og tolkespråket (à ca. 300 ord);

Formålet med arbeidskrav 1, 3 og 5 er å synliggjøre kunnskapen studenter har tilegnet seg fra det teoretiske pensumet. Formålet med arbeidskrav 2, 4 og 6 er å vise hvordan kunnskap fra det teoretiske pensumet anvendes i egen praksis.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Gjennom emnet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking av lengre sekvenser og monologer. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Læringsaktiviteter på nett
  • Samlinger ved OsloMet

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom emnet arbeider studenten med en oppgave med personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær, eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.