EPN-V2

TLK2100 The Interpreter's Communicative Competence Course description

Course name in Norwegian
Tolkens kommunikative kompetanse
Study programme
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Godkjent av rektor 22. desember 2010. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 6. juli 2017. Pensum oppdatert 19. desember 2017. Gjeldende fra vårsemesteret 2018.Emnet Tolkens kommunikative kompetanse gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Gjennom praktiske tolkeøvelser og ulike tolketeoretiske perspektiver har studiet et spesielt fokus på tolkens kommunikative og retoriske kompetanse.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.

Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.

Content

Tolkefaget er et ferdighetsfag. Emnet inneholder derfor teoretiske og praktiske disipliner, og det forbereder studenten på tolkeoppgaver i offentlig sektor. Emnet har både kunnskaps- og ferdighetsmål.

  • Studenten skal øke sin forståelse for de språklige valg tolken står overfor i tolkeprosessen.
  • Studenten skal forbedre sine tolkeferdigheter med særlig hensyn til kommunikative og retoriske strategier.

Emnet inneholder følgende tre temaer:

  • Kommunikativ kompetanse i tolking.
  • Retorikkens plass i tolking.
  • Tekstanalyse.

Teaching and learning methods

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
  • læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
  • fagets historie og legitimering i videregående skole
  • etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
  • teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
  • gjenbruk og økologiske perspektiv knyttet til design og kunsthåndverk
  • opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
  • vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
  • diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet, bl. a som allmenndannendefag og som yrkesfag
  • gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
  • ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling

;

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Course requirements

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.;

Assessment

Avsluttende vurdering består av følgende eksamen:

  • Individuell semesteroppgave, ca. 4000 ord.

Til eksamen velger kandidaten et opptak med tilhørende transkripsjon (se under «Arbeidskrav»). Studenten skriver en individuell semesteroppgave med selvvalgt tema knyttet til det teoretiske pensumet og valgte transkripsjon.

Dersom semesteroppgaven vurderes til «Ikke bestått», leveres en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler:

  • Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde knyttet til praksis. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige arbeidet (ca 5000-6500-ord). Oppgaven danner basis for muntlig eksamen Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i fjerde semester. ;
  • Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Grading scale

Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.

Admission requirements

Rangering av søkere ved opptak

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus

Målgruppe

(gjelder opptak til kun dette emnet)

Målgruppen er personer som har gjennomført og bestått Tolking i offentlig sektor (30 studiepoeng) og som ønsker å videreutvikle sin forståelse av tolkefaget.

Opptakskrav

(gjelder opptak til kun dette emnet)

For å bli tatt opp på studiet kreves bestått eksamen i Tolking i offentlig sektor (30 studiepoeng) eller tilsvarende.

Rangering av søkere ved opptak

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus .

Utdanning/annet som gir tilleggspoeng (det gis ikke poeng for yrkespraksis):

Utdanning/Poeng

  • Høyere utdanning utover opptakskravet: 0,5 poeng per 30 studiepoeng, maksimalt 2 poeng
  • Påbyggingsenhet i tolking: 1 poeng per 30 studiepoeng, maksimalt 2 poeng
  • Statsautorisert tolk (i tolkespråket): 10
  • Statsautorisert translatør (i tolkespråket): 5
  • Oppføring i Norsk tolkeregister: 2