Programplaner og emneplaner - Student
TLK2100 The Interpreter's Communicative Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Tolkens kommunikative kompetanse
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Tolkens kommunikative kompetanse gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Gjennom praktiske tolkeøvelser og ulike tolketeoretiske perspektiver har studiet et spesielt fokus på tolkens kommunikative og retoriske kompetanse.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tekstur, sjanger, register, kontekst og identitet
- har kunnskap om samspillet mellom verbale og nonverbale signaler
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i praktisk tolking med hensyn til nøyaktighet
- har ferdigheter i språklig samhandling
Generell kompetanse
Studenten
- har kommunikativ kompetanse knyttet til tolkefaget
- har språklig bevissthet, spesielt med henblikk på kommunikasjon og retorikk
- har bevissthet om argumentasjon, troverdighet og publikum
- har forståelse for formbaserte versus innholdsbaserte gjengivelser
Content
Alle hjelpemidler tillatt.
Teaching and learning methods
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, arkitektur, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.;
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- fagets historie og kan diskutere faget legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
- ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, arkitektur, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
- fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
- vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
- fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser
;
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
- formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
- beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
- har kunnskap om relevante HMS-tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Grading scale
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.
Admission requirements
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-4000 ord) som teller 100%.;
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.