Programplaner og emneplaner - Student
TLBPRA2 Teaching practice, 2nd period Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisperiode 2
- Study programme
-
Driving teacher
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og arbeid med tekster. Emnet forutsetter aktiv deltakelse fra studentene, både i undervisningen og mellom samlingene.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Tre tekster á 800 ord (+/- 10 %) (litteraturliste kommer i tillegg) med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur. Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det gis tilbakemelding på tekstene fra faglærer. Tekstene danner grunnlag for eksamen.
Formålet med arbeidskravene er å:
- Oppøve ferdigheter i akademisk lesing og skriving
- Styrke evnen til refleksjon over pedagogisk grunnlagstenkning og profesjonsutøvelse i barnehagen
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Learning outcomes
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven bygger på de tre godkjente tekstene fra arbeidskravet. Samlet tekst skal være på 4000 ord (+/- 10%). Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Content
Se praksisguiden for trafikklærerutdanningen
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Barnet og barndommen
- Barndomshistorie og barndomsforståelse
- Lek og barnekultur
- Barns sårbarhet, rettigheter, demokrati og medvirkning
- Etiske perspektiver på barnet som subjekt
- Barns uttrykksformer, estetiske tenkning og væremåte
Pedagogikken og filosofien
- Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
- Den nordiske barnehagetradisjonen med helhetlig og barnesentrert pedagogikk
- Diskurser om lek og læring, omsorg og danning
Institusjonen og profesjonen
- Den nordiske barnehagemodellen i lys av pedagogiske, samfunnsmessige og profesjonsetiske perspektiver
- Barnehagepolitikk, styring og profesjonsutvikling
Examiners
Se informasjon i program- og emneplan