EPN-V2

TLBPRA2 Teaching practice, 2nd period Course description

Course name in Norwegian
Praksisperiode 2
Study programme
Driving teacher
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og arbeid med tekster. Emnet forutsetter aktiv deltakelse fra studentene, både i undervisningen og mellom samlingene.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Tre tekster á 800 ord (+/- 10 %) (litteraturliste kommer i tillegg) med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur. Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det gis tilbakemelding på tekstene fra faglærer. Tekstene danner grunnlag for eksamen.

Formålet med arbeidskravene er å:

  • Oppøve ferdigheter i akademisk lesing og skriving
  • Styrke evnen til refleksjon over pedagogisk grunnlagstenkning og profesjonsutøvelse i barnehagen

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Learning outcomes

Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven bygger på de tre godkjente tekstene fra arbeidskravet. Samlet tekst skal være på 4000 ord (+/- 10%). Litteraturliste kommer i tillegg.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Content

Se praksisguiden for trafikklærerutdanningen

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

Barnet og barndommen

  • Barndomshistorie og barndomsforståelse
  • Lek og barnekultur
  • Barns sårbarhet, rettigheter, demokrati og medvirkning
  • Etiske perspektiver på barnet som subjekt
  • Barns uttrykksformer, estetiske tenkning og væremåte

Pedagogikken og filosofien

  • Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
  • Den nordiske barnehagetradisjonen med helhetlig og barnesentrert pedagogikk
  • Diskurser om lek og læring, omsorg og danning

Institusjonen og profesjonen

  • Den nordiske barnehagemodellen i lys av pedagogiske, samfunnsmessige og profesjonsetiske perspektiver
  • Barnehagepolitikk, styring og profesjonsutvikling

Examiners

Se informasjon i program- og emneplan