EPN-V2

TLBPRA2 Teaching practice, 2nd period Course description

Course name in Norwegian
Praksisperiode 2
Study programme
Driving teacher
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Course requirements

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Assessment

Minimum 30 dager undervisningspraksis

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Grading scale

Etter fullført praksisopplæring i tredje semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler spesielt knyttet til studiefaget
  • har kunnskap om lærerens rolle i den norske skolen
  • har kunnskap om læring, læreprosesser og arbeidsmåter og læremidler
  • har kunnskap om hvordan styringsdokumenter påvirker skolehverdagen
  • har kunnskap om hvordan lærerens profesjonelle verdivalg påvirker elevens læringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke et relevant fagspråk i progresjonsrelaterte samtaler
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning, på en språklig og kommunikativ god måte, samt vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer i studiefaget
  • kan utøve klasseledelse som fremmer et godt læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid
  • kan identifisere og drøfte profesjonsetiske dilemma med praksislærer
  • kan formidle kunnskap i studiefaget på en klar og velstrukturert måte ved hjelp av ulike medier og sjangere som støtte til elevenes læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for demokratisk praksis i klasserommet
  • kan bruke norsk skriftlig og muntlig i sin yrkesutøvelse som lærer
  • har gjort seg kjent med skolens rutiner knyttet til overgang mellom trinn og skoleslag

Examiners

Se fagplanen.