EPN-V2

TLB2400 Development project in driving instruction Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogisk utviklingsarbeid i egen lærerpraksis
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet, med et særskilt ansvar for personer som har vansker med å bruke biblioteket. Lovverket for universitets- og høgskolebibliotek krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Bibliotekarer og arkivarer må derfor forholde seg til og ha kunnskaper om brukermangfold, samt ha en forståelse for hvordan man utformer produkter, omgivelser og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gi studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene og er nært knyttet mot praktiske problemstillinger man møter i begge sektorene.

Undervisningsspråket er norsk.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
  • har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
  • har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke ulike metoder for idéutvikling
  • kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
  • kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Learning outcomes

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • endringsbehov i egen og andres undervisning
  • planlegging og gjennomføring av endrings- og utviklingsarbeid
  • aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om universell utforming og formålet med konseptet
  • har forståelse for forskjellen på universell utforming og tilgjengelighet
  • har kunnskaper om hvordan brukermangfold og brukeres behov er en forutsetning for å utforme inkluderende arkiv og bibliotek
  • har kunnskap om relevante konvensjoner, lovverk og retningslinjer i kontekst av brukermangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre brukeranalyser og identifisere potensielle barrierer for ulike brukergrupper
  • kan foreslå tiltak som øker tilgjengeligheten i arkiv og bibliotek
  • kan evaluere om produkter, omgivelser og tjenester er universelt utformet

Generell kompetanse

Studenten

  • er oppmerksom på brukermangfold og potensielle barrierer for likeverdig deltakelse i samfunnet
  • forstår relevant lovverk og tiltak for å utvikle et mer inkluderende samfunn

Course requirements

Undervisningen består av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing. Det arrangeres også skriveseminarer med muligheter for veiledning. All undervisning er på campus

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En muntlig presentasjon (ca. 10 minutter) i små grupper på 3-4 studenter. Hver student presenterer en akademisk artikkel om en selvvalgt brukergruppe. Formålet med arbeidskravet er å fordype seg i noen utvalgte brukergrupper og få muligheten til å diskutere aktuelle problemstillinger i mindre grupper.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Graded scale A-F

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Benedek György Plosz