EPN-V2

TLB2400 Development project in driving instruction Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogisk utviklingsarbeid i egen lærerpraksis
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description

Introduction

Dette semesteret gjennomfører studentene en kandidatoppgave parallelt med fullføring av øvingsundervisningene, med en fordeling på om lag 50% av studietiden på hver. Kandidatoppgaven skal ha utgangspunkt i utfordringen studenten erfarer i egne undervisning eller i praksisfeltet for øvrig.

Required preliminary courses

Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan definere og gjøre beregninger med energi, arbeid og varme
  • kan gjøre rede for og gjøre beregninger av entalpi, H, entropi, S, og Gibbs' fri energi, G, for ulike prosesser
  • kan utlede og gjøre beregninger for sammenheng mellom likevektskonstanter, temperatur og termodynamiske størrelser
  • kan gjøre rede for og beregninger for faselikevekter/fasediagrammer
  • kan definere og gjøre beregninger for kolligative egenskaper
  • kan utlede sammenhenger mellom elektrokjemi og termodynamiske størrelser
  • kan bestemme reaksjonsorden og gjøre kinetiske beregninger
  • har grunnleggende kunnskap om energi og energioverføringer i ulike system, kunnskap om kolligative egenskaper og fase likevekter
  • har grunnleggende kunnskap om radioaktivitet
  • har grunnleggende kunnskap om innskuddsmetall og koordinasjonsforbindelser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utføre beregninger av termodynamiske størrelser for ulike prosesser og for faseoverganger
  • kan utføre utledninger av enkelte ligninger innen termodynamikk, kjemiske likevekter og faselikevekter, elektrokjemi samt reaksjonskinetikk
  • kan plotte og skissere fasediagrammer
  • kan bruke Nernst ligning og emf-målinger i beregninger
  • kan løse enkle hastighetslover som differensialligninger og bruke uttrykkene videre i beregninger

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid
  • har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av sikkherhetsdatablader og fra laboratorieerfaring

Content

Emnet er overlapper 10 studiepoeng med KJTS1500.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • organisasjoners visjoner, mål og strategier
  • formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
  • sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
  • kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
  • ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
  • lederrollen, makt og innflytelse
  • ledelse som et samspill
  • ledelse og kjønn
  • kommunikasjonsteori
  • dialog som kommunikasjonsform
  • konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
  • nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
  • reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
  • bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon

Course requirements

Undervisningen vil variere mellom forelesninger, kommunikative øvelser, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.

Studentene vil ved oppstart av fagemnet kommunikasjon bli delt inn i grupper. I disse gruppene vil det blant annet bli gjennomført kommunikative øvelser over temaer, som belyses i denne fagdelen av kurset.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk aktivitet: Fem gruppeoppgaver i kommunikasjon med innlevering av et tilhørende refleksjonsnotat med et omfang på inntil 2 sider hver. Maksimum gruppestørrelse er fem personer. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse med aktiv deltagelse i gruppene. Ved manglende tilstedeværelse utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Manglende tilstedeværelse utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett.

Formålet med den obligatoriske aktiviteten er at studentene skal få trening i å omsette teori til praksis i kommunikasjon.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen

Permitted exam materials and equipment

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.