EPN-V2

TLB2400 Development project in driving instruction Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogisk utviklingsarbeid i egen lærerpraksis
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Mappevurdering

De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).

Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge studenten følger god forskningspraksis mht. kildehenvisning.

Learning outcomes

Gradert skala A-F.

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

F: Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • endringsbehov i egen og andres undervisning
  • planlegging og gjennomføring av endrings- og utviklingsarbeid
  • aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen

Teaching and learning methods

Kandidatoppgave (se under Vurdering-/eksamen nedenfor) gjennomføres som prosjektarbeid i gruppe med 2 til 4 deltakere, og går parallelt med praksis.

Det gis veiledning og undervisning underveis. Arbeidet skal fremstilles i skriftlig prosjektrapport, og ved hjelp av videoopptak og/eller annen IKT, slik at mål, plan, gjennomføring og resultat dokumenteres. Det legges vekt på at oppgaven kan knyttes til studentens praksis eller andre fagområder som har nytteverdi for fremtidig yrkesutøvelse. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærerne.

Course requirements

Praksis

Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis. Studenten har selvstendig undervisning i bil og klasserom på alle trinn i Læreplan førerkortklasse B, sammen med medstudent. Så langt det lar seg gjennomføre skal studenten følge to elever gjennom hele opplæringsløpet. Selvstendig undervisning i obligatoriske emner i Læreplanen må gjennomføres med praksisveileder til stede, mens i ikke obligatoriske emner kan to studenter sammen undervise uten praksisveileder. Øvingsundervisningen fører frem til vurdering/godkjenning av praktisk lærerdyktighet.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis

Arbeidskrav

  • Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning føres og dokumenters med praksisveileders signatur
  • Individuelt refleksjonsnotat på 1000 til 2000 ord som beskriver egen læring og etiske refleksjoner
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på alle trinn, omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka, hver DRM med plan for time skla ha et omfang på 200 ord +/- 10 %
  • Muntlig gruppepresentasjon av arbeid med kandidatoppgave i et faglig forum, 1 time, med individuelle bidrag. Alle studentene i gruppa skal bidra i om lag likt omfang.

Arbeidskrav og praksis som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene fastsettes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Assessment

Cato Christensen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:

1. Kultur, mangfold og felleskap

  • Kultur og etnisitet
  • Identitet
  • Minoritet og majoritet
  • Interseksjonalitet - kjønn, klasse, status
  • Mangfoldskompetanse

2. Mobilitet, migrasjon og integrering

  • Migrasjon og mobilitet
  • Integrering
  • Religion og sekularitet
  • Velferdsstat og samfunn
  • Kolonialisme, imperialisme og postkolonialisme

3. Kommunikasjon og makt

  • Maktperspektiver
  • Språk og diskurs
  • Hatprat og rasisme

4. Dannelse og kompetanse

  • Sosialisering og profesjonsidentitet
  • Formell og uformell kompetanse
  • Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
  • Læringskulturer

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.