EPN-V2

TLB2000 Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2 Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

No course requirements.

Required preliminary courses

Individual written 4-hour exam will be held at the end of the semester.

Learning outcomes

Letter grading A-F.

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
  • IKT i undervisningen
  • trafikkpsykologi
  • elever med spesielle behov
  • sikkerhet i trafikken
  • kommunikasjon med elever og kolleger
  • refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
  • trafikkskolens drift og yrkesetikk

Teaching and learning methods

In addition to the instructor, an external examiner will grade the exam.

Course requirements

Praksis

Praksis omfatter minimum 20 dager undervisningspraksis gjennom hele semesteret. Innholdet i praksis er observasjon av praksisveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er sentral del av erfaringslæringen.

Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i fjerde semester. Se praksisguiden for organisering av praksis.

Arbeidskrav

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg for «sikkerhetskurs på øvingsbane» (læreplanens tema 3.10). Skriftlig dokumentasjon: Plan med begrunnels, og vurdering av gjennomføringen, til sammen 1400 ord. Gjennomføringen dokumenteres ved bruk av videoopptak i tillegg til den skriftlige dokumentasjonen.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en veiledningstime med elev (Læreplanens tema 3.9, Trinnvurdering) som dokumenteres med videoopptak eller lydopptak. Det utarbeides i tillegg et refleksjonsnotat på ca 700 ord.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres med videoopptak. Det utarbeides i tillegg et refleksjonsnotat på ca. 700 ord
  • Timeoversikt over minimum 20 timer egen undervisning og i tillegg observasjoner av praksisveileder og observasjon av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på minst 700 ord som beskriver egen læring og etisk praksis.
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3, omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på ca 200 ord.

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Assessment

Del 1

Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter, 14 dager, 4500 ord +/- 10 %, dokumentasjon med video kan erstatte 2500 ord.

Del 2

Passeringstest 2: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute, med ekstern eller intern sensor.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den ikke beståtte delen som må tas om igjen.
  • Ved sykdom i prosjektgruppa (del 1) kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt

Del 2: Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Del 1: Gradert skala A-F

Del 2. Bestått/Ikke bestått

Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.

Examiners

Del 1: To interne sensorer

Del 2: Ekstern eller intern sensor

Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år