Programplaner og emneplaner - Student
TLB1110 Pedagogy and didactics in theory and driving instruction practice 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 1
- Study programme
-
Driving teacher
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vektlegger planlegging, dokumentasjon og evaluering av tiltak basert på anvendt atferdsanalyse. Hovedfokuset er å fremme mestring, selvstendighet og økt livskvalitet hos tjenestemottaker. Studenten skal integrere kunnskap fra tidligere emner og faglig begrunne valg av kartleggingsverktøy, målatferd, registering, tiltak og valg av N=1 design. Sosial validitet skal vurderes samt at valgene er i tråd med gjeldende rettigheter og lover. Studenten skal i dette emnet praktisere flere av de teoretiske prinsippene fra VERB2200. Emnet går over 10 uker.
Required preliminary courses
Bestått VERB1100, VERB1600, VERB1300, VERB1400, VERB1510 og VERB1210.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ulike parters og profesjoners ansvar i en forsvarlig målvalgs prosess
- kan gjøre rede for tilrettelegging for beslutningsstøtte, medvirkning og selvbestemmelse i et livsløp
- kan gjøre rede for hvordan ferdigheter kan etableres og opprettholdelse i et livsløp
- kan skissere tilrettelegging for opprettholdelse og endring av atferd på individnivå, gjennom kartlegging, tiltaksbeskrivelser og evaluering
- kan gjøre rede for funksjonelle kartlegginger
- kan beskrive tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper for å forebygge og redusere utfordrende atferd
- kan beskrive anvendelsen av atferdsanalytiske prinsipper i personalopplæring
- kan beskrive en rettslig og faglig forsvarlig saksbehandling ved enkeltvedtak om tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende utvalgte kartleggingsmetoder for å utarbeide tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan, i samarbeid med andre, gjennomføre en faglig forsvarlig planleggings- og målvalgs prosess med vekt på tjenestemottakers ønsker og selvbestemmelse
- kan formulere mål på ulike nivåer i tiltaksarbeid
- kan begrunne valg av registreringsmåte og design, samt fremstille data fra tiltak
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk, rundskriv og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
- kan anvende oppdatert kunnskap om lovverk og relevante veiledere knyttet til bruk av tvang og makt
- kan gi atferdsspesifiserende tilbakemelding til medstudenter ved muntlige presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte faglige-, etiske- og juridiske problemstillinger ved tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan formidle fagkunnskap skriftlig og muntlig
- kan gjør rede for metoder for systematisk innhenting av ulike parters erfaring og kunnskap
Content
Emnet inneholder følgende temaer
- planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
- analyse av Læreplanens mål, innhold og arbeidsmåter
- IKT i undervisningen
- trafikkpsykologi
- elever med spesielle behov
- selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
- refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
- yrkesetisk kompetanse
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, oppgaveløsning med utgangspunkt i casebeskrivelser, veiledet gruppearbeid, hverandrevurdering samt praktiske ferdighetsøvelser.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Innlevering av skriftlig forarbeid til veiledet gruppearbeid, 6 deltagere per gruppe, inntil 1500 ord
- 100 prosent tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med case
- Muntlig presentasjon i veiledet gruppearbeid av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan
- Individuell muntlig presentasjon av målvalgs- og opplæringsplan ut fra caseanalyse i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter
- Individuell prosjektbeskrivelse for selvendringsprosjekt, inntil 1000 ord
- Individuell muntlig presentasjon av selvendringsprosjektet i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter og faglærer.
- 100 prosent tilstedeværelse i tre dager med ferdighetstrening
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager, inntil 3200 ord.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert karakterskala A-F
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.