EPN-V2

TLB1000 Introduction to didactics for driving instructors Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til trafikkpedagogikk
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.

Required preliminary courses

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
  • kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
  • kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
  • kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
  • har gode kjøretekniske ferdigheter
  • kan foreta observasjon av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
  • kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar

Content

Ingeniør- og teknologifag er internasjonale. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk og flere systemer og arbeidsverktøy har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i den engelske fagterminologien for ingeniørfag.

;

Ingeniør- og teknologistudier er også tilrettelagt for internasjonalisering gjennom at studenter kan ta delstudier i utlandet, (hovedsakelig fra fjerde semester). Se;https://student.oslomet.no/hvor-nar;

Informasjonsteknologi har flere partnere, som studenter kan reise på utveksling til, i/fra og med; 4. semester. For mer informasjon om dine utreisemuligheter, se nettsiden om utveksling for programmet ditt;

;

Du kan også velge å skrive BA-prosjektet ditt i 6. semester ved å gjennomføre The European Project Semester (EPS), enten ved en av våre partnerinstitusjoner eller her ved OsloMet. Nærmere informasjon om hvor du kan gjennomføre EPS;ute;finner du på nettsiden om utveksling for programmet ditt:;Utvekslingsavtaler | Utveksling - Student - minside (oslomet.no). Dersom du ønsker å gjennomføre EPS hjemme,;finner du informasjon her:;;;https://www.oslomet.no/en/study/tkd/european-project-semester;;;

Generell informasjon om EPS:;http://europeanprojectsemester.eu/

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

To deleksamener:

  • Deleksamen 1: Hjemmeeksamen i gruppe som munner ut i en felles muntlig presentasjon, med påfølgende individuell eksamen. Varighet forberedelse til felles presentasjon: tre dager. Varighet felles presentasjon: ca. 20 minutter. Varighet individuell eksamen: ca.15 minutter. Det blir gitt individuell karakter.
  • Deleksamen 2: Nasjonal deleksamen i matematikk (det vil utvikles en nasjonal emneplan). Varighet: fire timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

  • Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt.
  • Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Assessment

Minimum 20 dager observasjonspraksis

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen.;;Endelig karaktersetting gjøres av faglærer

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Permitted exam materials and equipment

En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i informasjonsteknologi har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har bred kunnskap om informasjonsteknologi, problemløsning, programvareutvikling, webutvikling og grensesnitt og kjenner prinsippene for oppbygging av datasystemer og datanettverk
  • har kunnskap i dataorientert matematikk og andre grunnleggende informatikkemner og kan bruke dem på andre relevante og datarelaterte områder
  • har kunnskap om teknologiens historie, teknologiutvikling, teknologens rolle i samfunnet, relevante lovbestemmelser knyttet til bruk av datateknologi og programvare og har kunnskaper om;ulike konsekvenser ved bruk av informasjonsteknologi
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet, samt relevante metoder og arbeidsmåter

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse;avanserte teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor informasjonsteknologifaget og begrunne sine valg
  • behersker metoder og verktøy som grunnlag for systematisk, målrettet og innovativt arbeid. Dette inkluderer ferdigheter til å
    • anvende operativsystemer, systemprogramvare og nettverk
    • utarbeide krav og modellere, utvikle, integrere og evaluere datasystemer
    • bruke programmeringsverktøy og systemutviklingsmiljø
    • designe og implementere universelt utformet menneske-maskin-interaksjon i samarbeid med brukere
  • kan identifisere, analysere, planlegge og gjennomføre informasjonsteknologiske oppgaver og prosjekter av ulik type både selvstendig og i en gruppe
  • kan programmere i flere programmeringsspråk og bruke programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer
  • kan utføre behovsanalyser og lage løsninger med brukergrensesnitt som ivaretar brukeres ønsker og behov
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og fremstill dette slik at det belyser en problemstilling. Dette inkluderer å
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger der informasjonsteknologi inngår

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av;produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan settes disse i et etisk perspektiv og et;livsløpsperspektiv
  • kan formidle kunnskap om informasjonsteknologi til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på;norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre denne teknologiens betydning og konsekvenser
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon
  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre
  • har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • kan oppdatere sin kunnskap gjennom litteraturstudier, informasjonssøking, kontakt med fagmiljøer;og brukergrupper og gjennom erfaring

Grading scale

Deleksamen 1: Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.;

Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Karakter i Matematikk, emne 2 (10 studiepoeng) oppnås når begge deleksamenene er gjennomført med bestått karakter. Deleksamenene vektes likt ved samlet karakter.

Examiners

Se mer utfyllende informasjon i programplanen