Programplaner og emneplaner - Student
TKLIT7200 Digital Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kompetanse
- Study programme
-
Interdisciplinary Competence – Literacy in Subjects and Professions
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Den digitale omstillingen fører til endringer både i samfunn, yrker og opplæring. Dette betyr utfordringer for enkeltmennesker og spesielt utdanningsinstitusjoner. Behovet for digital kompetanse, å forstå og å bruke digitale verktøy i opplæring er nødvendig for å møte de raske endinger som samfunn og yrker går gjennom.
Emnet retter perspektivet mot bruk av digitale verktøy i yrkes- og profesjonsopplæring både for lærernes undervisning og for elevenes læring. Dette innebærer at bruk av digitale verktøy tar utgangspunkt i yrker og digitalisering av yrkesutøvelsen. En yrkesrettet digital kompetanse vil vektlegge hvordan praksislæring og refleksjon kan realiseres ved bruk av digitale verktøy i opplæringen. Emnet vil også ha perspektiv på hvordan digital teknologi kan anvendes for å dele og søke informasjon og kunnskap, kritisk og etisk vurdering av nettsider og kilder, og forstå og bruke multimodale tekster. Videre vil emnet ha perspektiv på hvordan digitalisering av undervisning og opplæring åpner for nye elevaktive metoder. Bruk av blant annet video, nettbasert gruppearbeid, digitale øvelser, spill, omvendt undervisning (flipped classroom) og hybrid undervisning kan kjennetegne digital opplæring for læringsutbytte. I tillegg vil bruk av digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram for faglig formidling og læring være relevant for den digitale kompetansen.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy for læring og kunnskapsutvikling
- har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurderingspraksiser
- har kunnskap om kritisk og etisk bruk av digitaliserte kilder
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke digital teknologi og verktøy for innovative læringsaktive metoder
- kan bruke digitale verktøy for nettbasert undervisning og vurdering
- kan bruke digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram
- har evne til kritisk og etisk vurdering av kilder
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kompetanse i bruk av digitale verktøy for læring og for undervisning
- har kompetanse i å se muligheter som ligger i digitalisering av undervisning og læring
- har forståelse for styrker og svakheter ved bruk av digitale verktøy for læring, opplæring og for eget yrke
- har digital kompetanse tilpasset eget yrke og fagdisiplin
Content
Ingen hjelpemidler ved eksamen.
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer forelesninger og studentaktive metoder der studentene særlig inviteres til å bruke egne praksiserfaringer fra yrke og profesjon. Arbeid med autentiske digitale tekster, reseptivt og produktivt, både verbalspråklige og multimodale/semiotiske ressurser inngår i arbeids- og undervisningsformer.
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal forberede i grupper (tre til fem studenter) et digitalt undervisningsopplegg der ulike metoder og vurderingsuttrykk vises. Omfang: tilsvarende en 45 minutters undervisningstime.
- Arbeidskrav 2: Undervisningopplegget skal følges av en muntlig begrunnelse. Omfang: om lag 10 minutter.
Hovedformålet med arbeidskravene er at studentene skal vise til ulike måter for hvordan digitalisering av undervisning, læring og vurdering kan realiseres.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om normale fysiologiske mekanismer og funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet
- har kunnskap om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i celler og vev
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nervesystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sansesystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i muskelsystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sirkulasjonssystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i respirasjonssystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i fordøyelsessystemet, i energimetabolismen og innen basal ernæringsfysiologi
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i kroppens temperaturregulering
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nyre- og urinveissystemet
- kan beskrive og gjøre rede for forplantning og seksualfunksjon
- kan beskrive og gjøre rede for fysiologiske prosesser i hvile og aktivitet samt ved ulike typer påkjenninger
- kan beskrive og gjøre rede for betydningen av fysisk aktivitet og forebygging av livsstilssykdommer
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale temaer innen klinisk fysiologi
Grading scale
Arbeidsformene er ressursforelesninger og selvstudier.
Examiners
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig flervalgseksamen under tilsyn, inntil fire timer.