EPN-V2

TKLIT6200 Oral Competence Course description

Course name in Norwegian
Muntlig kompetanse
Study programme
Interdisciplinary Competence – Literacy in Subjects and Professions
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Skrivesaker og papir.

Required preliminary courses

Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Vurderingskriterier

  • A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg gjennom svært god gjengivelse med de aller fleste nyanser intakt, samt naturlig flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk er naturlig og forstyrrer ikke kommunikasjonen. Kandidaten bruker gjennomgående ulike gjengivelsesstrategier på en måte som er tilpasset teksten og situasjonens hensikt og ivaretar lytterperspektivet. Studenten anvender aktivt strategier som det er undervist i på emnet.
  • B: Meget god prestasjon med gjennomgående god gjengivelse og stor grad av nyanser intakt, samt overveiende grad av naturlig flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk er naturlig og forstyrrer sjelden kommunikasjonen. Kandidaten bruker stort sett ulike strategier på en måte som er tilpasset teksten og situasjonens hensikt og ivaretar lytterperspektivet. Studenten anvender flere strategier som det er undervist i på emnet.
  • C: God prestasjon med en del nyanser intakt, for det meste naturlig flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk stort sett naturlig og forstyrrer i liten grad kommunikasjonen. Kandidaten bruker til en viss grad ulike strategier på en måte som er tilpasset teksten og situasjonens hensikt og ivaretar lytterperspektivet. Studenten anvender delvis strategier som det er undervist i på emnet.
  • D: En akseptabel prestasjon som har enkelte vesentlige mangler bl.a. gjennom unøyaktigheter i gjengivelsen, samt ujevnt tempo. Kandidatens stemmebruk gjør at kandidaten framstår som såpass nølende/usikker eller overivrig/dominerende at det forstyrrer kommunikasjonen. Benytter i liten grad strategier for å ivareta lytteren. Studenten anvender få strategier som det er undervist i på emnet.
  • E: Prestasjonen tilfredsstiller de faglige minimumskravene men gjengivelsen preges av flere unøyaktigheter, samt sjenerende avvik i forhold til flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk og bruk av gjengivelsesstrategier er forstyrrende for kommunikasjonen. Benytter få strategier for å ivareta lytteren. Studenten anvender ikke strategier som det er undervist i på emnet.
  • F: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene og kandidaten behersker ikke tolketekniske ferdigheter i en slik grad at han/hun mestrer situasjonen.

Learning outcomes

TLK2100 og lesekompetanse i norsk og tolkespråket.

Content

Se emnets innledningstekst.

Teaching and learning methods

Emnet inneholder følgende tema:

  1. Skrift og tale som ulike kommunikative modaliteter
  2. Utvikling av oversettelsesstrategier for tolking av skriftlig tekst til tale (tolking)
  3. Leseferdigheter og multimodal tekstanalyse
  4. Etikk i tolking fra skrift til tale
  5. Språksamarbeid om kontrastive aspekter knyttet til språk og kommunikasjon
  6. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal individuelt eller i par forberede/utforme en muntlig tekst (tale/monolog, en verbal duell, intervju, diskusjon eller debatt). Omfang 10 - 15 minutter for individuelt arbeid, 15 - 20 minutter for pararbeid.

Målet er at studentene skal bruke og forstå funksjonen av ulike retoriske virkemidler i muntlig språkbruk, samtalemønstre og kroppsspråk. Videre er målet å oppøve evne til konstruktiv respons på ulike muntlige formidlingsformer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

Assessment

Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig didaktisk oppgave. Eksamen har oppgitt tema knyttet til hvordan undervisning/veiledning i muntlige ferdigheter gjennomføres i praksis. Omfang: 2000 - 2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.