Programplaner og emneplaner - Student
TKLIT6100 Literacy: Reading and Writing Competencies Course description
- Course name in Norwegian
- Literacy: lese- og skrivekompetanse
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet omhandler skrift- og tekstkompetanse (literacy) rettet mot det yrkesfaglige feltet. ;Dette betyr at literacy forstås som sosial praksis. Emnet vil legge vekt på å utvikle lese- og skrivekompetanse (multimodale tekster) som vil innebære kunnskap om språkets oppbygging (grammatikk), fagspråk, generell (generisk og overførbar) språkbruk og innføring i funksjonell lingvistikk. Emnet vil også tematisere kritisk og reflekterende holdning til tekst (innhold, ideologi, formål og diskurs).
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det norske språket, funksjonell grammatikk og språkbruk i skrift og tale
- har kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer og hvordan meningsinnhold realiseres i muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- har kunnskap om hvordan språkbruk er tett forbundet med kontekst og sosial praksis
;
Ferdigheter
Studenten
- har evne til å undervise og veilede på alle tekstlige nivåer
- har ferdigheter i bruk av språk i ulike sammenhenger og kontekster
- kan forstå og bruke multimodale tekster
;
Generell;kompetanse
Studenten
- har kunnskap og ferdigheter i hvordan språk og tekst kan formes for ulike formål
- har kunnskap og ferdigheter i hvordan språk og tekst kan fungere i ulike sosiale praksiser og kontekster
-
Content
Se emnets innledningstekst.
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet er både forelesninger og studentaktive metoder. Arbeid med autentiske tekster (yrkestekster, elevtekster, mm.) reseptivt og produktivt vil inngå som en sentral del i emnet der det også vil bli lagt vekt på å utvikle læreres veiledningsstrategier i literacy. Arbeid mellom samlingene omfatter å skaffe seg kunnskap om språklige temaer (jf. semesterplanen) og å prøve ut denne kunnskapen relatert til egen yrkespedagogisk praksis.
-
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Et skriftlig individuelt notat om egen forståelse av en autentisk tekst i lys av en godkjent analysemodell innenfor funksjonell lingvistikk. Omfang 800 - 1000 ord.
- Arbeidskrav 2: En muntlig gruppepresentasjon fra tre til fem studenter av didaktisk-metodiske valg i klasserommet. Omfang: 30-45 minutter.
Hovedformålet med arbeidskravene er å se sammenheng og overføre teoretisk språkkunnskap til pedagogisk, didaktisk praksis.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
-
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig fagartikkel over en teoretisk-praktisk oppgave med selvvalgt tema på mellom 2000 - 2500 ord.
;
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. ;Til første nye eksamen leveres en omarbeidet versjon av fagartikkelen som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.