EPN-V2

TKLIT6100 Literacy: Reading and Writing Competencies Course description

Course name in Norwegian
Literacy: lese- og skrivekompetanse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler skrift- og tekstkompetanse (literacy) rettet mot det yrkesfaglige feltet. ;Dette betyr at literacy forstås som sosial praksis. Emnet vil legge vekt på å utvikle lese- og skrivekompetanse (multimodale tekster) som vil innebære kunnskap om språkets oppbygging (grammatikk), fagspråk, generell (generisk og overførbar) språkbruk og innføring i funksjonell lingvistikk. Emnet vil også tematisere kritisk og reflekterende holdning til tekst (innhold, ideologi, formål og diskurs).

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om det norske språket, funksjonell grammatikk og språkbruk i skrift og tale
    • har kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer og hvordan meningsinnhold realiseres i muntlige, skriftlige og multimodale tekster
    • har kunnskap om hvordan språkbruk er tett forbundet med kontekst og sosial praksis

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • har evne til å undervise og veilede på alle tekstlige nivåer
    • har ferdigheter i bruk av språk i ulike sammenhenger og kontekster
    • kan forstå og bruke multimodale tekster

    ;

    Generell;kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap og ferdigheter i hvordan språk og tekst kan formes for ulike formål
    • har kunnskap og ferdigheter i hvordan språk og tekst kan fungere i ulike sosiale praksiser og kontekster
  • Content

    Se emnets innledningstekst.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet er både forelesninger og studentaktive metoder. Arbeid med autentiske tekster (yrkestekster, elevtekster, mm.) reseptivt og produktivt vil inngå som en sentral del i emnet der det også vil bli lagt vekt på å utvikle læreres veiledningsstrategier i literacy. Arbeid mellom samlingene omfatter å skaffe seg kunnskap om språklige temaer (jf. semesterplanen) og å prøve ut denne kunnskapen relatert til egen yrkespedagogisk praksis.

  • Course requirements

    Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1: Et skriftlig individuelt notat om egen forståelse av en autentisk tekst i lys av en godkjent analysemodell innenfor funksjonell lingvistikk. Omfang 800 - 1000 ord.
    • Arbeidskrav 2: En muntlig gruppepresentasjon fra tre til fem studenter av didaktisk-metodiske valg i klasserommet. Omfang: 30-45 minutter.

    Hovedformålet med arbeidskravene er å se sammenheng og overføre teoretisk språkkunnskap til pedagogisk, didaktisk praksis.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

  • Assessment

    Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig fagartikkel over en teoretisk-praktisk oppgave med selvvalgt tema på mellom 2000 - 2500 ord.

    ;

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. ;Til første nye eksamen leveres en omarbeidet versjon av fagartikkelen som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.