EPN-V2

TGSP1400 Norwegian Sign Language 2B Course description

Course name in Norwegian
Norsk tegnspråk 2B
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Programme description
  • Introduction

    Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om de fleste av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn. Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene.

    Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om faglige og fagdidaktiske teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
    • har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
    • har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
    • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
    • har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
    • har kunnskap om hovedtrekk i norsk og internasjonal historie
    • har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag, digitale dømmekraft og samfunnsdeltakelse
    • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling, FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
    • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
    • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
    • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
    • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
    • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
    • kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger, inkludert gjennom bruk av digitale medier.
    • kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
    • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse og aktivt demokratisk medborgerskap hos elevene
    • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
    • kan fremme politisk sosialisering og kritisk tenkning omkring samfunnsfaglige spørsmål hos barn og unge

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert
    • kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn, og i dimensjonene tid og sted
    • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
    • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
    • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
  • Content

    Studentene fortsetter å utvikle et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger. Økt kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter
    • Arbeidskrav 2: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
    • Arbeidskrav 3: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk døvehistorie
    • Arbeidskrav 4: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

    Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

    For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

    Krav om deltakelse

    Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

  • Assessment

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

    Estetisk arbeidskrav

    Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.

    Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst

    Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.

    Gruppepresentasjon av praksiserfaringer

    Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.

    Deltakelse på ekskursjon

    I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.

    Refleksjonsnotat fra ekskursjon

    Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.

    Deltakelse på eksamensseminar

    Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.

  • Permitted exam materials and equipment

    Deleksamen 1: Individuell skriftlig oppgave (fagtekst) med selvvalgt problemstilling, og som kan bygge på arbeidskravet der studentene presenterer erfaringer fra praksis. Fagteksten skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart. Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.

    Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fem timer). Tillatte hjelpemidler til deleksamen 2: 15 sider egenproduserte notater. Nærmere spesifikasjoner av formatteringen av notatene kommer i forkant av eksamen.

    Deleksamen 1 og 2 vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen på eksamensdel 1 har studenten anledning til å omarbeide tekstbesvarelsen fra ordinær eksamen til ny eksamen.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.