Programplaner og emneplaner - Student
TGSP1300 Norwegian Sign Language 2A Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk tegnspråk 2A
- Study programme
-
Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om flere av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av ulike tegnspråkbrukere.
Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om morfologiske prosesser
- Har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk
- Har kjennskap til ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
Ferdigheter
Studenten
- Kan gjøre seg forstått overfor ulike tegnspråkbrukere
- Kan forstå tekster om ulike temaer fortalt av ulike tegnspråkbrukere
- Kan delta i og bidra aktivt under enkle samtaler om dagligdagse temaer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
- Kan beskrive døve og tegnspråklige som språklig minoritet i Norge
Content
Eksamen består av følgende to deler:
- Del 1: Individuell muntlig eksamen (presentasjon av resultater fra arbeidskravet lærerintervju), omfang: 10-15 minutter.
- Del 2: Mappeeksamen. Studentene skal bearbeide tre av arbeidskravene som de har arbeidet med i løpet av semesteret (arbeidskrav 1-4), og jobbe videre med dem ut fra gitt tilbakemelding. Tidligere versjoner av tekstene skal legges ved i mappen. I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 ord +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen er mellom 2000 og 3000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten avlegger ny eksamen på den eksamensdelen som ikke er bestått. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Teaching and learning methods
Gjennom emnet skal studentene få innsikt i sentrale problemstillinger knyttet til den norske lærerrollen. Studentene skal videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter med et spesielt fokus rettet mot arbeidet i som lærer i den norske grunnskolen. Etter fullført emne skal studentene kunne følge faglige drøftinger for å kunne ta stilling til ulike argumenter og synspunkter relatert til profesjonsutøvelsen. De skal kunne lese, forstå og orientere seg i profesjonsrelaterte tekster og bruke informasjonen fra disse for å forklare argumenter og uttrykke egne synspunkter om problemstillinger relevante for lærerprofesjonen. Studentene skal kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk på en slik måte at kommunikasjonen fungerer i skolekonteksten.
Course requirements
Assessment
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem
- har grunnleggende kunnskap om relevant norsk fagspråk som angår lærerprofesjonen og utøvelsen av læreryrket
- har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet, og til lærerrollen i norsk skole
- har videreutviklet kunnskap om bruk av det norske språket i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå det vesentlige om allmenne og profesjonsfaglige emner i forelesninger, foredrag, tv- og radioprogrammer på norsk
- kan lese og forstå hovedinnholdet på norsk i profesjonsrelaterte tekster og overordnende styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
- kan delta i profesjonsrelaterte samtaler på norsk ved å utrykke egne meninger og argumentere for egne synspunkter, samt kommentere og bygge videre på innspill fra andre.
- kan holde klare, forberedte innlegg på norsk om profesjonsrelaterte emner, både med og uten digitale presentasjonsverktøy
- kan skrive sammendrag på norsk av hovedinnhold i korte fagtekster, samt skrive sammenhengende tekster om personlige yrkeserfaringer og profesjonsrelaterte problemstillinger der det argumenteres for egne synspunkter
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine norskferdigheter
- har grunnleggende forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
Grading scale
Undervisningen i emnet er samlingsbasert med inntil sju samlinger i løpet av semesteret. Undervisningen veksler mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppearbeid. Mellom samlingene vil studentene jobbe individuelt med oppgaver knyttet til undervisningen på samlingene. Det gis nettbasert veiledning. Studiet forutsetter høy grad av selvstudium utenom oppsatt undervisning.
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Examiners
I dette semesteret er det en sammenheng mellom arbeidskrav og eksamensform. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Å være lærer
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav 2: Sammenligning av skolen i Norge og landet studenten har hatt sin skolegang i
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 3: Sammendrag av en fagtekst
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en fagtekst. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 4: Sammendrag av en muntlig fremstilling
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en muntlig fremstilling. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå komplekse muntlige fremstillinger, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 5: Lærerintervju
I arbeidskravet skal studentene intervjue en lærer i norsk skole. I forkant skal studentene levere en intervjuguide med faglige begrunnelser (1000 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Studentene må selv avtale tidspunkt for intervju (30-45 min) med en lærer i grunnskolen. Det skal lages et refererende notat fra intervjuet. Intervjuet skal danne utgangspunkt for muntlig eksamen på dette emnet. Målet med arbeidskravet er at studenten skal få økt forståelse for lærerprofesjonen og for skolen som organisasjon, samt øve på muntlig kommunikasjon i en profesjonssammenheng. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner.
Arbeidskrav 6: Diskusjon av et profesjonsrelatert tema
Video med omfang 5-7 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å uttrykke egne meninger og delta i diskusjoner om profesjonsrelaterte temaer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse, dette inkluderer både undervisning på samlingene og nettbaserte aktiviteter. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.