EPN-V2

TGSP1200 Norwegian Sign Language 1B Course description

Course name in Norwegian
Norsk tegnspråk 1B
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Programme description
  • Introduction

  • Required preliminary courses

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    For temaet (1) Arbeidsmiljøutfordringer, analyser og tiltak:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om hvordan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøet, der bl.a. en metodisk/analytisk tilnærming til problemstillinger og pensum står sentralt
    • kunnskap om metoder som brukes i kartlegging og utviklingsprosesser i arbeidsmiljøarbeidet,
    • kunnskap om spørreskjema og bruken som metode i miljøarbeidet
    • kunnskap om vanlige helseplager i norsk arbeidsliv og årsaker til disse
    • kunnskap om betydningen av å forstå relasjoner på arbeidsplassen som en arbeidsmiljøfaktor
    • innføring i kunstig intelligens, automatisering og hvordan dette vil kunne påvirke arbeidsmiljøet (1).
    • kunnskap om belastningslidelser og psykisk helse (1)
    • kunnskap om ulike stress- og mestringsteorier (1)
    • kunnskap om ergonomiske belastninger som arbeidstakere kan utsettes for (1)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utvikle en helhetlig modell som omfatter de sentrale enkeltfaktorer i arbeidsmiljøet og sammenhenger mellom dem
    • kan drøfte ulike analyse- og vurderingsmetoders fordeler, ulemper og forutsetninger
    • kan beskrive og redegjøre for ulike aktørers funksjoner og roller
    • kan beskrive og klargjøre formelle og faktiske skillelinjer og samarbeidsområder mellom verneombud og tillitsvalgt
    • kan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøproblemstillinger ved bl.a. å innhente og vurdere informasjon og forskningsresultater knyttet til arbeidsmiljø (1)

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • forståelse for arbeid som helsefremmende og helsenedbrytende aktivitet
    • forståelse for ulike metoder for å analysere årsaker til ulykker og skader i arbeidslivet
    • innsikt i konflikters karakter, bakgrunn og sammenheng med mobbing og trakassering, og strategier og teknikker for løsninger

    For temaet (2) Organisering og drivkrefter:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om betydningen av og forstå hvordan ny teknologi som drivkraft, spesielt KI, vil kunne påvirke arbeidslivet, organisasjonen og de ansattes arbeidshverdag – utfordringer og muligheter (2).
    • kunnskap om” Corporate Social Responsibility” (CSR) og forstå mulighetene som dette kan gi (2)
    • kjenner til framgangsmåter for å skape og bidra i forbedringsprosesser (2)
    • kunnskap om norsk arbeidsliv i et makroperspektiv (betydningen av KI mv.)
    • kunnskap om regulering og forvaltning og virkemidler som kan stimulere til en god arbeidsmiljøutvikling
    • kunnskap om hvordan ny teknologi, spesielt KI-relaterte systemer, påvirker arbeidsmiljøet og hvilke arbeidsmiljøtiltak som er aktuelle.
    • kunnskap om betydningen av mangfold på arbeidsplassen og innvirkningen på arbeidsmiljøet
    • en viss innsikt i arbeidsmiljøforhold og prioriteringer i andre land- spesielt EU, men også andre deler av verden
    • Sette stress- og mestringsteorier i sammenheng med arbeidsmiljø og organisatoriske forhold (2)
    • kunnskap om utbrenthet, omfang og hvordan dette kan håndteres og forebygges

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan presentere og gi en analyse av ulike organisasjoner som rammeverk for en bredere forståelse av arbeidsorganisatoriske problemstillinger (2)
    • kan presentere og gi en analyse av hvordan en gitt bedrift vil kunne bli berørt av utviklingen innen KI og foreslår organisasjons- og opplæringstiltak for å møte slik omlegging. (2)
    • evner å sette arbeidsmiljøet inn i en produksjonskontekst og sette det i sammenheng med strategi og daglig ledelse (2)
    • kan sette demokratisering inn i en arbeidsmiljøsammenheng og derved vise sammenhengen mellom demokratiutvikling og organisasjonsutvikling (2)
    • kan drøfte behovet for endringer i arbeidslivet og derved se hvilke strategier og virkemidler som kan tas i bruk i den enkelte virksomhet.
    • kan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøproblemstillinger ved bl.a. å innhente og vurdere informasjon og forskningsresultater knyttet til arbeidsmiljø (1)

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • forståelse av det sosiale samspillet på arbeidsplassen for å kunne gjøre vurderinger av ledelse og arbeidsorganisering (2)
    • oversikt over lov- og avtaleverk og relevante arbeidsrettslige begreper og kunnskap for å kunne vurdere virkningen av dagens regler for bedrift, arbeidstaker og samfunn.
    • oversikt over myndigheter nasjonalt og internasjonalt som har betydning for forvaltningen av regelverket på arbeidsmiljøområdet.
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
    • Kjenner til ulike perspektiver på døve og tegnspråklige
    • Kjenner til hva som skiller tegnspråk fra talespråk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan avlese enkle tekster med kjent kontekst
    • kan produsere enkle uttrykk og setninger knyttet til dagligdagse emner
    • kan delta i en tilpasset samtalesituasjon om dagligdagse emner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan fortelle både i monologer og dialoger
    • kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser
  • Content

    Studentene bygger videre på TGSP1100 og lærer et grunnleggende vokabular, håndalfabet, skille mellom ulike setningstyper, uttrykke negasjon og bekreftelse på forskjellige måter, bruk av retninger og plasseringer i tegnrommet, bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser, og grunnleggende kunnskaper om hvordan norsk tegnspråk er bygd opp, og om hvem som bruker det. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).

  • Teaching and learning methods

    Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift og video vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
    • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
    • Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
    • Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
    • Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

    Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

    For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

    Krav om deltakelse

    Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

  • Assessment

    Prosjektoppgaven gis karakteren bestått/ikke bestått. Det gjennomføres individuell muntlig eksamen med bokstavkarakter i skalaen A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

    Karakteren (bestått/ikke-bestått) på den skriftlige oppgaven kan påklages.

    Karakteren etter muntlig eksamen kan ikke påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    En intern og én ekstern

  • Grading scale

    Målgruppe

    Studietilbudet retter seg mot hovedverneombud, verneombud og tillitsvalgte, og andre som har kompetanse til opptak og interesse av studiet.

    Opptakskrav

    Søkere må inneha verv som hovedverneombud, verneombud eller tillitsvalgt og ha gjennomført Arbeidsmiljøskolen trinn 1 og 2, LO-skolen eller kunne dokumentere gode kunnskaper innenfor feltet arbeidsmiljø.

    Videre må de ha fullført en obligatorisk grunnmodul/startmodul av 1 ukes varighet der hovedfokus er ”forberedelser til høgskolestudiet” (teori og praktiske øvelser i regi av LO Kurs og konferanse).

    Opptaket er basert på generell studiekompetanse eller tilfredsstillende realkompetanse i henhold § 3-6. Krav for opptak til høyere utdanning i Lov om universiteter og høyskoler.

    Dersom ikke eksamen skal avlegges, kan alle som tilfredsstiller fagbevegelsens

    krav om deltagelse, delta i studiet og få utstedt et deltakerbevis.

  • Examiners

    Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.