EPN-V2

TEK2850 Innovation and Sustainable Business Models Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

How can you as a technologist contribute in innovative and value-creating projects? How can digital technologies help solve problems and opportunities? Based on innovation in this course you will work at development aimed at digital and sustainable business models. This is an introductory subject that gives you the skills and tools to contribute in digital projects. The course emphasizes innovation, business models, finance in development projects, sustainability and ethics. The course provides practical use of tools and examples from Norwegian working and business life to give you a understanding of how you can think and act as a technologist in local working life.

Required preliminary courses

Fagplanen som tilhører masterprogram i grunnskolelærerutdanning er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Learning outcomes

Ingen.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om arbeid i flerspråklige og flerkulturelle klasserom

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område på 4500 ord +/-10%. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Course contact person

Engelsk og engelskdidaktikk 2 legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om engelskfaget i det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet, med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet og det engelske språkets plass globalt og i norsk skole. I arbeid med tekst legges det vekt på språk, kultur og identitet.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forskningsmetodologiske tilnærminger innenfor yrkespedagogisk forskning
  • har utvidet kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i yrkespedagogisk forskning
  • har utvidet kunnskap om ulike typer forskningsdesign og deres forskningsetiske implikasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere relevant yrkespedagogisk forskning med utgangspunkt i forskningsetikk og metoder
  • kan planlegge et selvstendig yrkespedagogisk forskings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle og vurdere yrkespedagogiske og forskningsetiske problemstillinger
  • har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser