Programplaner og emneplaner - Student
TEGP2100 Practice, 2nd year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis, 2.år
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Felles emneplan for praksis på begge studieretninger, alle studieår.
Studieretning tolking:
Studieretning tolking i bachelorprogrammet har 12 ukers veiledet, variert og vurdert tolkepraksis, tre uker i andre studieår og ni uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentens profesjonsidentitet.
Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt), NAV Tolketjenester og andre institusjoner som formidler tolketjeneste, samt enkelte frilanstolker.
Studieretning tegnspråkdidaktikk:
Studieretning tegnspråkdidaktikk har 6 ukers veiledet og vurdert praksis, to uker andre studieår, og fire uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Gjennom et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og praksisveiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning. Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Signo og Statped, og andre som har organisert undervisning i norsk tegnspråk rettet mot voksne.
Emnet ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Progresjonskrav studieretning tolking:
Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som tolk i et tolkeoppdrag i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.
Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking.
Progresjonskrav studieretning tegnspråkdidaktikk:
Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som underviser eller veileder i tegnspråk i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.
Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3230, Voksnes læring og flerspråklighet.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining care pathways an in acute, critical and chronic diseases and treatments
- under supervision, contributing to equal nursing services independent of patients’ gender, ethnicity, religion and view of life, functional impairment, sexual orientation, gender identity, gender expression and age
- explaining the significance of nutrition in the event of disease and challenges linked to obesity, malnutrition and disease-related undernourishment
- assessing factors related to an increased risk of patient injuries or unwanted incidents and contributing to work processes to promote quality improvement and patient safety
- explaining the significance of next-of-kin for the patients’ health and quality of life both when it comes to majority and minority cultures
- explaining key concepts in the nurse’s pedagogical responsibilities: guidance, counselling, health guidance and shared decision-making
- explaining information security in nursing
- explaining package progress in the health service
Skills
The student is capable of
- carrying out and explaining nursing to patients with the most common symptoms, signs of change/deterioration at an early stage, and implementing necessary measures
- implementing national knowledge-based professional procedures and national guidelines
- applying different approaches and methods in health guidance adapted to the individual's needs
- applying educational principles when imparting information, teaching and counselling patients and next-of-kin and communicating across language barriers with the help of a professional interpreter
Competence
The student
- can show responsibility, commitment, independence and follow professional ethical guidelines in meetings with patients, next-of-kin and colleagues
- can reflect on his/her own professional practice and progression
- can reflect on how unwanted incidents can occur and discussing this in relation to professional responsibility in the practice of nursing
- can safeguard the patient’s dignity and integrity and promoting the patient and next-of-kin’s right of co-determination and autonomy
Content
SYKKPRA30M, SYKKPRA30K, SYKPPRA30M and SYKPPRA30K overlap 100 %.
Teaching and learning methods
Practical training: in the specialist health service (medicine/surgery) (7 weeks), includes SF unit and seminars.
Course requirements
Practical training has requirements for attendance 90 %. The student fills in a self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment. Other compulsory activities are:
- SF unit (wound)
- digital seminar (nutrition)
Assessment
Assessment in practice
The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, assessment criteria, the continuous assessment, the suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.
If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.
Permitted exam materials and equipment
Not relevant.
Grading scale
Pass/fail.
Examiners
The contact lecturer approves the grade after recommendation from the practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.