EPN-V2

TEGN3220 International Connections and International Sign among Deaf People Course description

Course name in Norwegian
International Connections and International Sign among Deaf People
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

For nearly two centuries deaf people have circulated in international spaces, exchanging ways of living as deaf people across local, regional and international borders. This course wi

ll introduce students in deaf studies and sign language interpreting to the history, motivations, and dynamics of transnational connections among deaf people. This circulation of peoples and ideas over time is explored through framing networks of signing deaf people as composed of translocal as well as transnational methodologies of circulation. Attempts at articulating a shared experience of being deaf across geographical distances will be discussed alongside differences regarding mobility, power and resources among deaf people around the globe. These circulations are enabled through a communication practice known as International Sign, where both conventionalized signs and a broad repertoire of visual communication strategies are utilized to enable communication across different sign language communities. The course will give students a basic introduction to the concept and practice of International Sign.

It is necessary that the participants have a certain level in at least one signed language and also in written English to be able to follow the course, as no interpreting will be provided.

The course plan was approved by the Academic Affairs Committee at the Faculty for Teacher Education and International Studies November 29 2021, and goes into effect fall 2022.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GSF2110 Samfunnsfag 1, emne 1.

Content

Lectures, tasks and seminars. This includes presentation of a term paper, made individually or in groups, for discussion. Teaching will be in English when there are foreign exchange students present.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om utvalgte teorier og forskningsmetoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har dybdekunnskap om utvalgte tema i tilknytning til FoU-arbeid, fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfag i skolen
  • har dybdekunnskap om urfolkstematikk i Norge og internasjonalt
  • har dybdekunnskap om samspillet mellom menneske, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling, demografi og bærekraftig utvikling
  • har dybdekunnskap om hvordan det digitale samfunnet påvirker samfunnsstrukturen
  • har dybdekunnskap om sentrale forutsetninger og problemstillinger knyttet til statsdanning, menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
  • har dybdekunnskap om utvalgte eksempler på konflikter og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
  • har innsikt i sosiale og kulturelle faktorer som påvirker synet på kjønn, seksualitet og kjærlighet
  • har kunnskap om økonomiske strukturer, forbruk, makt og marked
  • har kunnskap om historiekultur og historiebruk
  • har dybdekunnskap om sted og region som natur, kultur og historie

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, metoder og kritisk tenkning innenfor samfunnsfaget i eget FoU-arbeid
  • kan bruke relevante digitale verktøy i arbeidet med og framstillingen av eget FoU-arbeid
  • kan finne og tolke ulike kilder, og bruke dette til å utvikle elevene sin kritiske og kreative kompetanse
  • kan bruke og vurdere ulike arbeidsmåter som stimulerer elevene til bevissthet om tid, rom og samfunnsprosesser
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan arbeide systematisk med å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan ta i bruk ulike perspektiver i egen praksis og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at eleven skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster
  • kan involvere lokalt samfunnsliv i opplæringen
  • kan formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i samfunnsfaget i skolen

Course requirements

I emnet vil studenten møte varierte arbeids- og undervisningsformer i form av forelesninger, gruppearbeid, studentframlegg og ekskursjoner. Studenten vil få prøve ut og reflektere over undervisningsmetoden prosjektarbeid. Studenten vil få erfaringer med å formulere problemstillinger, innsamle, bearbeide og presentere eget datamateriale. Studietur og forberedelse/etterarbeid til studietur utgjør en sentral del av emne 3.

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

I tillegg til faglige temaer skal undervisningen gi støtte til oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er

  • Utdanningsvitenskap for lærere - sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess der studenten gjennom en systematisk metodebruk skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette innebærer å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Mange studenter vil også samle empiri og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring i å søke og anvende litteratur både i og oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygd.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Assessment

Arbeidskrav knyttet til deleksamen 1

Retten til å avlegge deleksamen 1 forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

Studietur

Deltakelse på studietur, inkludert for- og etterarbeid. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur, skal i stedet for deltakelse skrive en kompensatorisk oppgave knyttet til det faglige innholdet på studieturen. Krav til og kriterier for denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgavens omfang er 2500 ord (+/- 10 %). Formålet med studieturen og det kompensatoriske arbeidskravet er å få dybdekunnskap om samfunnsfaglige problemstillinger i en utvalgt region.

Feltarbeid i Oslo-området med vekt på geografiske perspektiver

Studentene gjennomfører et feltarbeid i grupper med relevant for- og etterarbeid. Studentgruppene skal presentere funn fra feltarbeidet i form av muntlig framlegg, film eller feltrapport. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med bruk av lokalmiljø som læringsarena i samfunnsfag for å utforske sammenhenger mellom natur og samfunn og/eller sammenhenger i samfunnet.

Deltakelse på eksamensseminar

Studentene arbeider med eksempeloppgaver og legger fram løsningsforslag for medstudenter og faglærere.

Arbeidskrav knyttet til deleksamen 2

Følgende arbeidskrav må være gjennomført før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et notat om opplegg for oppgaven. Omfang 400 ord (+/- 10%). Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Innlevering av et notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord (+/- 10%).
  • Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.

Permitted exam materials and equipment

This course deals with theories, methods and models for constructing, using and evaluating automatic information retrieval systems. This includes input from linguistics, mathematics, statistics and information theory.

  • statistic and semantic based methods for document description and retrieval
  • automatic classification and categorization
  • search behaviour and how to construct systems for real users
  • new methods/mediums/arenas for information retrieval, such as image and multimedia retrieval, retrieval of multilingual material etc.

Grading scale

None

Examiners

Deleksamen 1: Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

Deleksamen 2: Det benyttes intern og ekstern sensor til FoU-oppgaven. Normalt er veileder intern sensor.

Admission requirements

Target Group

Students who are skilled in at least one sign language, and want to develop their sign language abilities, visual communication repertoire and translanguaging skills to communicate across different sign languages. The course is also suitable for students who want to learn about international connections among deaf people in order to engage with these networks for both professional and personal reasons.

Admission

The admission requirement is Higher Education Entrance Qualification. Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.

Although there are no formal requirements regarding current/personal level of sign language competence and mastery of English, a certain mastery of at least one signed language as well as written English is necessary to participate in course activities and complete the coursework requirements.