Programplaner og emneplaner - Student
TEGN3140 Sign Language Interpreting Course description
- Course name in Norwegian
- Tegnspråktolking
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Dette er det avsluttende emnet i tegnspråktolking. Emnet bygger på emnene Introduksjon til tegnspråktolking (TEGN2110), Videregående tegnspråktolking (TEGN2120) samt Reflekterende praksis (TEGN3110) og munner ut i praktisk eksamen i tegnspråktolking.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
-
Required preliminary courses
Gjennomført og godkjent veiledet praksis. Se informasjon om praksis i programplan og emneplan for praksis.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om:
- oversettingsfaglige perspektiver og begreper
- diskursive elementer som f.eks. turtaking og sjangerproblematikk
- tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk
- ulike blandingsformer mellom norsk talespråk og norsk tegnspråk
Ferdigheter
Studenten kan:
- tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk ulike situasjoner.
- opptre profesjonelt i en tolkesituasjon
- tilpasse sin opptreden som tolk til ulike tolkesituasjoner og kontekster
- tilpasse sin språkbruk til ulike tolkesituasjoner og ulike deltakere
Generell kompetanse
Studenten har
- den profesjonelle kompetansen som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking på en profesjonell måte
-
Content
To prepare for the examination must the following obtain approved:
- Participation throughout the day in 7 seminars. The seminars include both individual and group presentations
-
Teaching and learning methods
Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil bestå av forelesninger, praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ett individuelt arbeidskrav i praktisk tolking/oversetting mellom tegnspråk og talespråk. Besvares med video-/lydopptak på mellom 2 og 5 minutter. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å sikre at studenten opparbeider tilstrekkelige ferdigheter, refleksjonsgrunnlag og får nødvendig veiledning i emnets faglige innhold.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristene for disse fastsettes av faglærer.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det forventes aktiv deltakelse i undervisningen. For å opparbeide de nødvendige ferdighetene er det helt avgjørende med store mengder egeninnsats utenom undervisningstiden. De praktiske øvelsene i undervisningen tjener som eksempler på arbeidsmåter for selvstendig arbeid.
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
-
Assessment
Emnet avsluttes med individuell praktisk eksamen i tolking mellom norsk talespråk og norsk tegnspråk. Eksamen gjennomføres som et rollespill der studenten er tolk og skal tolke for én tegnspråklig og én talespråklig aktør. Eksamen for døve studenter gjennomføres på samme måte, men den døve studenten samarbeider med en hørende tolk. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon og varer i om lag 20-30 minutter. Når samtalesituasjonen er over, får kandidaten mulighet til å evaluere og reflektere over sin egen innsats i 3-5 minutter.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Passed the course PSYK2100.
-
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe broad knowledge of the procedure for proper planning and documentation
- explain how scientific journals evaluate and assess articles
- explain the APA standard (Publication Manual of the American Psychological Association)
Skills
The student can
- design and give grounds for research questions that can be scientifically studied
- plan and conduct an experimental study
- write a report based on the APA standard
- write a summary of and assess a scientific article
- develop and give grounds for goals in change work and clinical work
- design an individual plan
General competence
The student can
- describe the difference between goals and measures/strategies
- describe the procedure for conducting a scientific study from planning to publication
- formulate overall goals (visions), general goals and specific goals
-
Examiners
Work and teaching methods used in the course are seminars, self-study, supervised written assignments, workshops, and practical exercises in the seminars. On the basis of the information given from a case, the students, working in groups, will develop treatment goals on different levels, justify the treatment goals, and present them to the class. In addition, the students will individually develop a research question for a scientific study, plan and conduct the study and write a method and result section.