EPN-V2

TEGN2300 Professional Knowledge and Ethics in Language Work Course description

Course name in Norwegian
Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

The exam in the course is an oral group exam. The groups present their in-depth topics orally to fellow students and lecturers and receive feedback on the presentation and content from both fellow students and lecturers. The group work is submitted as a product either in writing (3-4 pages excl. references) or in the form of a video/visual/text product (3-5 minutes). The product and presentation will be assessed together.   

In exceptional cases, students can take an individual exam.

Groups who fail or students who were absent from the exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam. In such case, they may submit one reworked version for grading.

Required preliminary courses

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Learning outcomes

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Content

Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap. 

Teaching and learning methods

Emnet gis i form av tradisjonelle forelesninger i plenum, og i form av kortere forelesninger, samtaler og diskusjoner, også knyttet til de andre emnene i studiet. All undervisning i programmet vil på denne måten kunne sies å inneholde deler av dette emnet. Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring). 

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

Arbeidskrav 

  1. Studentene skal redegjøre for hva som kjennetegner profesjoner generelt og beskrive særlige utfordringer og etiske avveininger for yrker der arbeid med språk står sentralt. Besvarelsen skal være på 1500-2000 ord, og skal skrives som akademisk, individuell oppgave.  
  2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter analysere videodata fra institusjonell språklig samhandling. Omfang og fokus for analysen fastsettes av faglærer.  
  3. Studentene skal levere en individuell refleksjonstekst i tilknytning til videoanalysen av institusjonell samhandling. Refleksjonsteksten skal ha et omfang på 1500-2000 ord. 

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.  

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav. 

Krav om deltakelse 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse. 

Assessment

Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.