Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2220 Adult Education and Cultures of Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Voksnes læring og læringskultur
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Voksnes læring og læringskultur går i vårsemesteret i andre studieår og er det andre emnet for studenter som velger didaktikk-fordypning i bachelor i norsk tegnspråk. Emnet er preget av tverrfaglighet og av en tett kopling mellom teori og empiri. Perspektivene på voksnes læring er integrert i en bred tilnærming med vekt på et globalt og moderne kunnskapssamfunn. En grunnleggende erkjennelse i studiet er at læringsarbeid og læringsprosesser vil bære preg av kulturelt mangfold. Med dette som utgangspunkt er det et mål å utvikle kompetanse for en allsidig pedagogisk praksis i arbeidet med voksne i et flerkulturelt samfunns- og arbeidsliv.
Emnet prioriterer en caseorientert tilnærming. En slik tilnærmingsmåte skal stimulere studentene til å utvikle handlingsalternativer som er hensiktsmessige i egen (fremtidig) profesjonsvirksomhet.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.
Learning outcomes
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Content
To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om lærerrollen i et profesjonsfaglig perspektiv
- har inngående kunnskap om profesjonsetikk
- har inngående kunnskap om visuelle metoder og hvordan disse kan brukes som didaktiske verktøy i undervisning, forsking og i egen profesjonsutvikling.
- har inngående kunnskap om pedagogiske og didaktiske perspektiver på kroppsøvingsfagets muligheter i tverrfaglig undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke metoder som fremmer profesjonell utvikling
- kan bruke undervisningsmetoder som legger til rette for elevmedvirkning
- kan bruke visuelle metoder i undervisning av tverrfaglige emne, i forskning og i egen profesjonsutvikling.
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige undervisningsopplegg med utgangspunkt i kroppsøving og et annet undervisningsfag
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøving- og idrettsfagslærer
- kan analysere og kommunisere om profesjonsfaglige dilemmaer og utfordringer med kollegaer og andre samarbeidspartnere
Course requirements
Se programplanen.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Deltakelse på seminar, individuelt presentere en multimodal poster om tverrfaglig undervisning, og gi skriftlig tilbakemelding på en annen students poster-presentasjon. Omfang: ca. 450 ord.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Permitted exam materials and equipment
Individuell mappeeksamen som består av tre produkter:
Produkt 1: Individuelt profesjonsetisk refleksjonsnotat basert på case fra praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Produkt 2: Bearbeidet individuell, multimodal poster om tverrfaglig undervisning.
Produkt 3: Et vurderingsnotat der hver student skal gi en begrunnet vurdering av en annen gruppes poster. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides en gang dersom det blir vurdert til ikke bestått. Etter dette må det leveres ny mappe.
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Bestått/ikke bestått.