Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2210 Second Language Learning and Sign Language Teaching for Adults Course description
- Course name in Norwegian
- Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne er det innledende emnet for andreårsstudenter som velger studieretning tegnspråkdidaktikk i BA i norsk tegnspråk. Det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk. I emnet skal studentene gjøre seg kjent med fag- og forskningsfeltet som internasjonalt refereres til som studier av andrespråks-tilegnelse (SLA). Andrespråksfeltet er et stort tverrfaglig fag- og forskningsfelt som forsøker å beskrive hvordan ulike mennesker i ulike kontekster lærer et andrespråk og forklare de underliggende biologiske, kognitive og sosiale mekanismene for slik læring. Mens andrespråksfeltet favner bredt, vil emnet særlig ta for seg innsikter fra forskningsfeltet for å nærmere undersøke og reflektere rundt voksne som lærer tegnspråk som andrespråk, og hvordan undervisning av denne gruppen foregår.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
-
Required preliminary courses
80 % attendance is required.
-
Learning outcomes
Course Code: NOLA6000.
Exam Form: Oral exam in pairs.
Semester: By the end of the semester.
The final assessment consists of a 20-minute oral exam in pairs. The final exam is organized on campus.
Re-examination
In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. If exam in pairs is not possible, individual exam will be arranged.
The students are themselves responsible for registering for the re-examination within given deadlines.
-
Content
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.
-
Teaching and learning methods
No helping resources are allowed for the final exam.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent tre tegnspråklige sammendrag av artikler eller et kapitler, dvs ett sammendrag tilhørende tre av emnets undervisningsøkter. Sammendragene skal leveres på tegnspråk (video), hver på et omfang på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Sammendragene skal hverandre-vurderes av medstudenter.
- Individuelt produsere en videopodkast/sammensatt videotekst på tegnspråk om et selvvalgt tema fra emnet. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene øvelse i å planlegge og skape tegnspråktekster, samt formidle fagstoff.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
-
Assessment
The final exam is organized on campus, under supervision and are assessed by two internal examiners.
-
Permitted exam materials and equipment
Target Group
The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University for one or two semesters.
Admission
International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).
The flowing categories will not be able to apply for the course:
- Applicants with equivalent or higher language competence
- Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
- Students with ordinary admission to OsloMet
Ranking of qualified applicants
Qualified applicants will be ranked in the following order:
- Erasmus+ students and trainees.
- Exchange students from other exchange programmes.
- Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
- Master’s degree programme students.
Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.
-
Grading scale
The course comprises 40 hours of language instruction (4 hours * 10 weeks) organized as whole class instruction.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.