EPN-V2

TEGN2210 Second Language Learning and Sign Language Teaching for Adults Course description

Course name in Norwegian
Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Fiksjonsfilmproduksjonen skal leverast som eit større prosjektorganisert arbeid. Arbeidet skal dokumentere arbeidsprosessen til studentane - frå idé til ferdig produkt.

Den avsluttande vurderinga i emnet er sett saman av to eksamensdelar:

Eksamensdel 1: Gruppas fiksjonsfilmproduksjon inkludert manus og produksjonsplan. Det er ei felles gruppevurdering på eksamensdel 1. Omfanget på produksjonen er ca. 10 minutt.

Eksamensdel 2: Individuelt refleksjonsnotat med teoretisk del på 5-10 sider. Bruk fagtekstmalen i dette arbeidet. Normalt oppsett er halvannan linjeavstand, skriftstørrelse 11 eller 12 og Times New Roman, Calibri eller tilsvarande font. Litteraturliste, innhaldsliste og eventuelle vedlegg kjem i tillegg. Det individuelle refleksjonsnotatet dannar grunnlaget for justering av karakteren gitt i del 1. Karakteren kan justerast eitt trinn opp eller ned.

Klagefrist startar etter at sensur har falle på eksamensdel 2.

Alle delar av eksamen må vere bestått for at studenten skal stå på eksamen.

Studentar som ikkje består del 1 av eksamen kan som gruppe levere ein revidert versjon ein gang. Studentar som har bestått del 1, men ikkje består del 2 kan konte eksamen ved å levere del 1. på nytt saman med ein revidert del 2.

Required preliminary courses

Alle hjelpemiddel er lov, så lenge ein følger reglar for kjeldebruk.

Learning outcomes

Gradert skala A-F.

Content

På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.

Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.

Teaching and learning methods

Det vert nytta intern og ekstern sensor ved sensurering.

Course requirements

Frode Nordås

Assessment

Individuell muntlig eksamen i form av et faginnlegg (prøveforelesning) på norsk tegnspråk hvor studenten skal presentere et selvvalgt tema innenfor emnet. Presentasjonen skal ha et omfang på 15-20 minutter og presenteres i et seminar for medstudenter og faglærere på emnet. Studenten skal selv velge et tema som må være godkjent av faglærer to uker i forkant av seminardato.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.