Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2210 Second Language Learning and Sign Language Teaching for Adults Course description
- Course name in Norwegian
- Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i både synkrone og asynkrone digitale fora. Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt i undervisningen. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til konkrete opplærings- og praksisfelter, men også til relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.
Læringsressurser
Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.
Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent tre tegnspråklige sammendrag av artikler eller et kapitler, dvs ett sammendrag tilhørende tre av emnets undervisningsøkter. Sammendragene skal leveres på tegnspråk (video), hver på et omfang på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Sammendragene skal hverandre-vurderes av medstudenter.
- Individuelt produsere en videopodkast/sammensatt videotekst på tegnspråk om et selvvalgt tema fra emnet. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene øvelse i å planlegge og skape tegnspråktekster, samt formidle fagstoff.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Learning outcomes
Individuell muntlig eksamen i form av et faginnlegg (prøveforelesning) på norsk tegnspråk hvor studenten skal presentere et selvvalgt tema innenfor emnet. Presentasjonen skal ha et omfang på 15-20 minutter og presenteres i et seminar for medstudenter og faglærere på emnet. Studenten skal selv velge et tema som må være godkjent av faglærer to uker i forkant av seminardato.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Content
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F
Assessment
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Permitted exam materials and equipment
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.