EPN-V2

TEGN2130 Introduction to Speech to Text Interpreting Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til skrivetolking
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
  • avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
  • inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og -high troughput- metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
  • avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
  • spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
  • på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
  • på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
  • anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur som brukes i genomisk analyse med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer
  • ca. 3 skriftlige laboratorierapporter etter gitte kriterier

Content

Individual written exam under supervision, 3 hours.

The exam result can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed.

Teaching and learning methods

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Course requirements

Ingen

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student will learn about the role of a medical technical engineer and about medical technical safety and electrical safety requirements and protocols for medical technical equipment (IEC60601 and IEC62351). The student will also learn about the technical background for the classification of medical instruments used in diagnostics or treatment.

After completing the course, the student is expected to:

  • understand bio-instrumentation relating to bio-electrical signals such as ECG, EMG, EEG etc.
  • be able to explain the basic measurement technique behind biomedical sensors or vital sign monitoring parameters such as oxygen, oxygen saturation, blood pressure or temperature
  • have knowledge of treatment equipment such as "heart-lung" machines, defibrillators, ventilators, dialysis and infusion pumps, diathermy and surgical cutting tools

Skills

The student is capable of

  • classifying and explaining the functioning and components of diagnostic and treatment equipment, and discussing medical technical safety for the instrument in question
  • using their knowledge to design electronic circuits that meet requirements for medical technical instruments in accordance with IEC60601

General competence

The student is capable of:

  • discussing and describing the design of treatment equipment and monitoring instruments in light of safety requirements and regulations relating to medical technical equipment

Grading scale

Lectures and practical semester project. The students work both individually and in groups. The groups normally comprise 3-4 students.

Examiners

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can attend the exam:

  • Semester project in a group of 3-4 students. A report max 5000 words (without references). The total working load will be approx. 60 hours per student.