EPN-V2

TEGN1400 Language Attitudes and Language Ideologies Course description

Course name in Norwegian
Språkholdninger og språkideologi
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger videre på TEGN1200 Tegnspråk og døve i samfunnet, og skal gi studentene en innføring i betydningen av språkholdninger og språkideologi, med særlig vekt på holdninger og ideologier knyttet til tegnspråk og tegnspråklige.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Required preliminary courses

Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har oversikt over tegnspråkenes juridiske status i norsk og internasjonal lovgivning
  • Kan oppsummere milepæler for vitenskapelig og politisk anerkjennelse av norsk tegnspråk
  • Viser innsikt i betydningen av språkideologi og språkholdninger for tegnspråk og tegnspråklige
  • Har kjennskap til sentrale aktører som har deltatt i arbeidet for å gi tegnspråk politisk og juridisk anerkjennelse

Ferdigheter

Studenten

  • Kan redegjøre for statusen til norsk tegnspråk i et historisk perspektiv
  • Kan beskrive norsk tegnspråks status i forhold til andre talte og tegnende språk i Norge og internasjonalt
  • Kan diskutere egne og andres språkholdninger
  • Kan redegjøre for tegnspråkenes og tegnspråkliges posisjon i et språklig mangfoldig samfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kjenne igjen og analysere utsagn og omtaler av både tegnede og talte språk og redegjøre for hvordan disse er uttrykk for språkholdninger
  • Er i stand til å bruke teorier om språkideologi for å identifisere holdninger til norsk tegnspråk i muntlige og skriftlige kilder
  • Kan bedømme kritisk hvordan språkholdninger kommer til uttrykk i tjenester rettet mot døve og hørselshemmede

Content

Emnet skal i tillegg til å gi en innføring i språkholdninger og språkideologi i praksis, med særlig vekt på tegnspråk og tegnspråklige, også gi studenten mulighet til å reflektere over egne og andres holdninger til ulike språk og modaliteter. Emnet skal sette studenten i stand til å kjenne igjen og innta en kritisk holdning til språkideologier i samfunnet, og bli bevisst egne og andres språkholdninger, slik at de kjenner igjen og kan bruke denne kunnskapen i profesjonelle sammenhenger.  

Teaching and learning methods

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.

Course requirements

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;

  1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder;bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter;
  2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på;500 ord;+/-10%;
  3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke.;Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.);Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg;på;1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.;En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.;
  4. Identifisere;og formidle;sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og;analysere hvilken;betydning det kan ha;for egen;yrkespraksis og;undervisning.;Dette skal presenteres overfor kollegaer;på egen eller annen egnet arbeidsplass.;Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.;Dokumentasjon: Digital;presentasjon;på 10-15 minutter;og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen.;Refleksjonsnotatet;skal være på;500 ord pr student,;+/- 10%.;

;

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.