EPN-V2

TEGN1400 Language Attitudes and Language Ideologies Course description

Course name in Norwegian
Språkholdninger og språkideologi
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på ekskursjon
  • Veiledet, 5 timers gruppearbeid knyttet til etisk refleksjonsmodell
    • Presentasjon av gruppearbeid i seminargrupper. Tilbakemelding på presentasjon fra medstudent(er) og faglærer

Required preliminary courses

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Learning outcomes

Ingen hjelpemidler tillatt

Content

Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Skriftlig analyse basert på emnets pensum av en oppgitt tekst på norsk (800-1000 ord)
  2. Deltakelse i én dag med praktiske tolkeøvelser i Oslo Tingrett
  3. Tolking av to monologer på norsk. Studenten skal:
    • Konsekutivtolke en monolog fra norsk til tolkespråket (200 ord) på grunnlag av egne notater. Notatene skal leveres inn sammen med lydopptaket
    • Simultantolke en monolog fra norsk til tolkespråket (400 ord)

Formålet med første arbeidskrav er å synliggjøre kunnskapen studenter har tilegnet seg fra det teoretiske pensumet. Formålet med det andre og tredje arbeidskravet er å vise hvordan kunnskap fra det teoretiske pensumet anvendes i egen praksis.

Obligatorisk deltakelse i læringsaktiviteter

  • 80 % deltakelse på læringsaktiviteter beskrevet i undervisningsplan.

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent

  • Deltakelse på seminar, minimum 80 prosent tilstedeværelse
  • En flervalgsoppgave med minimum 80 prosent korrekt svar innen en gitt tidsfrist

Course requirements

Skrivesaker og papir.

Assessment

Ingen hjelpemidler tillatt

Permitted exam materials and equipment

Bestått arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter i emnet TLK1000 - Innføring i tolking i offentlig sektor (30 studiepoeng)

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om notatteknikk som verktøy for tolking og hvordan teknikken kan tilpasses studentens spesifikke behov
  • har kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
  • har kunnskap om bruk av oversettelsesstrategier i konsekutiv tolking
  • har kunnskap om muligheter for terminologisk forberedelse og terminologihåndteringsprogrammer

Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte grunnprinsippene for notateknikk til å utvikle egne ferdigheter i notatteknikk
  • kan tolke lengre sekvenser mellom norsk og tolkespråket ved hjelp av notater som støtte for hukommelsen
  • kan gjøre kunnskapsbaserte valg av tolketeknikker og oversettelsesstrategier tilpasset den kommunikative situasjonens og i tråd med tolkeetikken
  • kan forberede seg systematisk til tolking
  • kan evaluere egen notatteknikk og tolking slik at studenten kan videreutvikle egne ferdigheter i notatteknikk, samt sin tospråklige og kommunikative kompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved egen hukommelse og bruk av notatteknikk i tolking
  • kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til notatteknikk i tolkemediert interaksjon i offentlig sektor

Examiners

Project examination, consisting of a group assignment with up to 7 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.

Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Resit exam: If the assignment is given the grade fail, the group can submit a revised version once.

If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.