Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1400 Language Attitudes and Language Ideologies Course description
- Course name in Norwegian
- Språkholdninger og språkideologi
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger videre på TEGN1200 Tegnspråk og døve i samfunnet, og skal gi studentene en innføring i betydningen av språkholdninger og språkideologi, med særlig vekt på holdninger og ideologier knyttet til tegnspråk og tegnspråklige.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ingen krav til forkunnskaper.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har oversikt over tegnspråkenes juridiske status i norsk og internasjonal lovgivning
- Kan oppsummere milepæler for vitenskapelig og politisk anerkjennelse av norsk tegnspråk
- Viser innsikt i betydningen av språkideologi og språkholdninger for tegnspråk og tegnspråklige
- Har kjennskap til sentrale aktører som har deltatt i arbeidet for å gi tegnspråk politisk og juridisk anerkjennelse
Ferdigheter
Studenten
- Kan redegjøre for statusen til norsk tegnspråk i et historisk perspektiv
- Kan beskrive norsk tegnspråks status i forhold til andre talte og tegnende språk i Norge og internasjonalt
- Kan diskutere egne og andres språkholdninger
- Kan redegjøre for tegnspråkenes og tegnspråkliges posisjon i et språklig mangfoldig samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kjenne igjen og analysere utsagn og omtaler av både tegnede og talte språk og redegjøre for hvordan disse er uttrykk for språkholdninger
- Er i stand til å bruke teorier om språkideologi for å identifisere holdninger til norsk tegnspråk i muntlige og skriftlige kilder
- Kan bedømme kritisk hvordan språkholdninger kommer til uttrykk i tjenester rettet mot døve og hørselshemmede
Content
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
- har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
- har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
- har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
- har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
- har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer
Ferdigheter
Studenten
- behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
- kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
- kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek
- kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan uttrykke seg muntlig og skriftlig om et faglig tema
- kan gi relevant faglig tilbakemelding til medstudenter
- kan lage en digital instruksjonsvideo til en gitt målgruppe
Teaching and learning methods
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.
Course requirements
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
- Studenten skal analysere en tildelt tekst (på skriftlig eller på tegnspråk) i lys av relevante teorier, og beskrive hvilke holdninger til språk og språkbrukere som uttrykkes i teksten. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise at man kan kjenne igjen og analysere uttrykk for språkholdninger.
- Studenten skal lage en presentasjon med bruk av visuelle presentasjonsverktøy, der det redegjøres for norsk tegnspråks status i historisk og internasjonalt perspektiv. Arbeidskravet leveres inn som en video (7,5 min +/- 10 %).
- Studenten skal først lage et språkportrett og skrive et refleksjonsnotat rundt språkportrettet på ca 450 ord. Språkportrettet og refleksjonsnotatet skal så hverandrevurderes i grupper på 2-3 studenter. Formålet med arbeidskravet er å reflektere over egen og andres språkholdninger.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
Eksamen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamen besvares på norsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.
Undervisningsspråk er norsk.
Examiners
Obligatoriske emner 1. og 2. år må være bestått.