Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1400 Language Attitudes and Language Ideologies Course description
- Course name in Norwegian
- Språkholdninger og språkideologi
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger videre på TEGN1200 Tegnspråk og døve i samfunnet, og skal gi studentene en innføring i betydningen av språkholdninger og språkideologi, med særlig vekt på holdninger og ideologier knyttet til tegnspråk og tegnspråklige.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ingen krav til forkunnskaper.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har oversikt over tegnspråkenes juridiske status i norsk og internasjonal lovgivning
- Kan oppsummere milepæler for vitenskapelig og politisk anerkjennelse av norsk tegnspråk
- Viser innsikt i betydningen av språkideologi og språkholdninger for tegnspråk og tegnspråklige
- Har kjennskap til sentrale aktører som har deltatt i arbeidet for å gi tegnspråk politisk og juridisk anerkjennelse
Ferdigheter
Studenten
- Kan redegjøre for statusen til norsk tegnspråk i et historisk perspektiv
- Kan beskrive norsk tegnspråks status i forhold til andre talte og tegnende språk i Norge og internasjonalt
- Kan diskutere egne og andres språkholdninger
- Kan redegjøre for tegnspråkenes og tegnspråkliges posisjon i et språklig mangfoldig samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kjenne igjen og analysere utsagn og omtaler av både tegnede og talte språk og redegjøre for hvordan disse er uttrykk for språkholdninger
- Er i stand til å bruke teorier om språkideologi for å identifisere holdninger til norsk tegnspråk i muntlige og skriftlige kilder
- Kan bedømme kritisk hvordan språkholdninger kommer til uttrykk i tjenester rettet mot døve og hørselshemmede
Content
The work methods vary between lectures, seminars with active discussion among students, seminars in data laboratories, group work and self-study. Part of the course is taught jointly with other master's programmes at the faculty.
Teaching and learning methods
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.
Course requirements
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
- Studenten skal analysere en tildelt tekst (på skriftlig eller på tegnspråk) i lys av relevante teorier, og beskrive hvilke holdninger til språk og språkbrukere som uttrykkes i teksten. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise at man kan kjenne igjen og analysere uttrykk for språkholdninger.
- Studenten skal lage en presentasjon med bruk av visuelle presentasjonsverktøy, der det redegjøres for norsk tegnspråks status i historisk og internasjonalt perspektiv. Arbeidskravet leveres inn som en video (7,5 min +/- 10 %).
- Studenten skal først lage et språkportrett og skrive et refleksjonsnotat rundt språkportrettet på ca 450 ord. Språkportrettet og refleksjonsnotatet skal så hverandrevurderes i grupper på 2-3 studenter. Formålet med arbeidskravet er å reflektere over egen og andres språkholdninger.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
Eksamen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamen besvares på norsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
The course deals with different research designs and methods for the collection of quantitative data. Different statistical techniques and analysis of quantitative research will be emphasised. The course will include an introduction to the statistics programme SPSS. Documentation and communication of quantitative research will also be discussed.
Grading scale
The student must have been admitted to the study programme.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- quantitative research design
- quantitative methods of data collection and analysis
- statistical methods
Skills
The student is capable of
- critically assessing quantitative studies
- formulating a research question, which can be answered using a quantitative method
- elaborating a quantitative research design
- choosing a relevant measurement method
- making statistical calculations
- analysing results
Competence
The student is capable of
- analysing relevant quantitative academic and research ethics issues
- applying his/her knowledge and skills to carry out quantitative tasks and projects
- disseminating quantitative academic questions, analysis and conclusions