EPN-V2

TEGN1300 Sign Language and Sign Languaging 2 Course description

Course name in Norwegian
Tegnspråk og tegnspråking 2
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
  • kunnskap om kompetanseutvikling i team
  • kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
  • kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid

;

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
  • ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
  • anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
  • analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

;

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
  • tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
  • reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
  • anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur

Required preliminary courses

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten  

  • Har fordypet kunnskap om tegnspråklingvistikk og visuell kommunikasjon 
  • Har kunnskap om barn, unge og voksnes tilegnelse av tegnspråk og flerspråklighet 
  • Er kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking 

Ferdigheter  

Studenten  

  • Kan  reflektere selvstendig over og analysere egen og andres kommunikative praksis 
  • kan selvstendig produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over varierende tegnspråklig praksis, deriblant også hos språkbrukere som er i en språktilegnelsessituasjon 
  • Er i stand til utdypende drøfting av faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner 
  • Kan gjøre rede for aktuell forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking 

Content

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %

2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.

3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter

4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

1. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt holde ved like en språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere et skriftlig refleksjonsnotat på 1250 ord +/- 10 % om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart. 

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til refleksjon over og analyse av egen tegnspråklig praksis.  

2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av den innleverte teksten vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes av faglærer. 

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk. 

3. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.  

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav. 

Krav om deltakelse 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Assessment

Eksamen er en individuell innlevering bestående av en sammenstilling av et utvalg egne oppgaver som studenten har samlet i sin språkperm - med tanke på å illustrere egen språkutvikling. I tillegg skal det leveres en individuell refleksjon over sammenstillingen og egen språkutvikling på norsk tegnspråk spilt inn på video med lengde 15 minutter +/- 10 %. 

Eksamensspråk er norsk tegnspråk.  

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen. 

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.;