EPN-V2

TEGN1100 Sign Language and Sign Languaging 1 Course description

Course name in Norwegian
Tegnspråk og tegnspråking 1
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt

Required preliminary courses

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Learning outcomes

Sentralt i emnet står temaer og problemstillinger som direkte eller indirekte er knyttet til musikkundervisning i det 21. århundret, som mangfold og inkludering, etiske perspektiver på musikkundervisning, musikk og musikkundervisning i et maktperspektiv, og medienes og den teknologiske utviklingens betydning for barn og unges forhold til musikk.

Content

Dette emnet har to hovedområder. Det første er knyttet til arbeid med musikkundervisning. Det innebærer blant annet å lage, gjennomføre og vurdere et forskningsbasert konsertforedrag for mellom- eller ungdomstrinnet over temaet musikk i et maktperspektiv i fordypningen i musikkorientering.

Den andre hovedområdet er knyttet til arbeid med tekster. Temaer som behandles er psykologiske, praktiske og etiske perspektiver på musikkundervisning i det 21. århundret.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring i musikk [trinn 1-7]
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i musikkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring i musikk som er forankret i avansert kunnskap [trinn 1-7]
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Framlegg og drøfting av forskningsartikkel på ca. 30 minutter i grupper på 2 eller 3. Denne arbeidsformen skal utvikle studentens evne til å sette seg inn i å drøfte kritisk innholdet i musikkdidaktisk forskningslitteratur.
  • Framføring av konsertforedrag i grupper som avslutning på fordypningsprosjekt i musikkorientering. Varighet: 30 minutter. Dette er en utforskende og kreativ arbeidsform som fremmer vitenskapelig tenkemåte hos studenter og elever.

Permitted exam materials and equipment

Individuell muntlig eksamen med 15 minutters presentasjon over selvvalgt tema basert på pensum, og 10 minutter til spørsmål fra pensum fra sensorer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen på 15 minutter må være over et annet selvvalgt tema basert på pensum.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Examiners

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.