Programplaner og emneplaner - Student
TANN2300 Specialization in Fixed Prosthetics Course description
- Course name in Norwegian
- Fast protetikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
- gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
- gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon
- forklare den valgte tekniske arkitektur og diskutere fordeler og ulemper med den
Ferdigheter
Studenten kan:
- lage prosjekt- og arbeidsplaner
- sette opp utviklings- og test miljøer
- utvikle og teste store dataprogrammer i grupper
- installere produksjonsversjon av systemet
- sette opp sluttdokumentasjon for prosjektet inneholdende både prosess-, produkt og brukerdokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon
Required preliminary courses
Prosjektveiledning. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelsen er normalt 3 til 4 studenter. Studentene skal utføre et prosjekt tilsvarende emnets omfang fortrinnsvis hos en ekstern oppdragsgiver. Utfyllende informasjon samt frister for de ulike fasene i prosjektarbeidet vil framgå av emnets webside og av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive de viktigste kliniske problemstillingene ved valg av materiale og design for kroner, broer, innlegg, fasetter og separat konus
- forklare grunnleggende designprinsipper med hensyn til funksjon og estetikk
- forklare og begrunne arbeidsgangen for modellfremstilling, modellering, investering, pressing, støping, renovering, skjelettbehandling og porselensbrenning med hensyn til materialenes egenskaper, og tannerstatningens funksjon og estetikk
- gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon
- beskrive hvordan farge og form til en tannerstatning velges ut
- forklare formål og bruksområdet til en diagnostisk oppvoksning
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge konstruksjoner og begrunne valg av design, materialer og teknikker med tanke på kliniske forhold, preparasjon og kasus
- anvende de aktuelle materialene slik at materialenes egenskaper opprettholdes gjennom fremstillingsprosessen
- fremstille underkonstruksjoner i metall til metallkeramiske kroner og små til mellomstore broer med konvensjonell teknikk og/eller CAD/CAM med tilfredsstillende passform og funksjon
- fremstille helkeramiske kroner, fasetter, innlegg og små broer med CAD/CAM eller presskeram, enten fullanatomisk, med cut-back og/eller som kjernekeramer med tilfredsstillende passform, funksjon og estetikk
- brenne porselen på underkonstruksjoner i metall og kjernekeram på en måte som ivaretar tilfredsstillende funksjon, morfologi og optiske egenskaper i ett gitt kasus
Generell kompetanse
studenten
- behersker bruk av relevant fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon
- kan dokumentere og presentere eget arbeid og reflektere over kvaliteten på egen faglig utøvelse i emnet
- kan utføre systematisk litteratursøk og bruke kilder riktig i alle teoretiske oppgaver
Teaching and learning methods
Eksamensform: Prosjektarbeid i gruppe (3-4 studenter).
Prosjektarbeidet deles opp i de fire delene produkt/resultat, prosess, dokumentasjon og presentasjon. Sluttkarakteren blir gitt på grunnlag av en totalvurdering der de fire delene inngår.
Eksamensresultat kan påklages.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, fremlegg og obligatorisk veiledning
- 3 praktiske arbeider til en felles utstilling for begge studieretninger
Assessment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Grading scale
Sensorordning: To sensorer (én intern og én ekstern)
Examiners
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av vurderingskriteriene. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.
NB! Pensumhenvisningen under er feil. Bruk pensumlenken øverst i høyre marg.