EPN-V2

TANN2100 Dental Prosthetics 2 Course description

Course name in Norwegian
Protetikk 2
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

The course description is based on the National Curriculum Regulations for Kindergarten Teacher Education (180 credits) adopted by the Ministry of Education and Research on 4 June 2012. 

The knowledge area comprises key topics in early childhood education and care such as children’s development, play, learning, formative development and care in a society characterised by diversity, change and complexity. In order to create good, stimulating play and learning environments, children’s participation, relationship building and didactics will be a central part of the course. The values, distinctive nature and history of early childhood education and care (ECEC) centres will be discussed in order to promote a fundamental professional understanding and occupational identity.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare prepareringens betydning for ulike fremstillingsteknikker innen krone- og broprotetikk
  • kan gjøre rede for materialvalg, konstruksjonsprinsipper og arbeidsgang ved krone- og broprotetikk produsert med konvensjonell framstillingsteknikk og CAD/CAM
  • kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
  • kan beskrive statiske, dynamiske og artikulatoriske regler for oppstilling av helsett i normalbitt
  • kan forklare sammenhengen mellom tannerstatningens farge og formmessige utforming og pasientens aksept av protesen
  • har kjennskap til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
  • kjenner til bittskinner som beskyttelse/ behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig fremstille tilfredsstillende arbeidsmodeller og antagonistmodeller i gips, samt artikulere gipsmodellene korrekt
  • kan produsere underkonstruksjoner i metall til kroner og små broer ved hjelp av konvensjonelle framstillingsteknikker og/eller CAD/CAM, med akseptabel passform og funksjon
  • kan brenne porselen med enkel sjikteteknikk til single metallkeram koner med akseptabel morfologi, estetikk og funksjon
  • kan stille opp helsett i normalbitt med akseptabel estetikk og passform og med balansert artikulasjon i henhold til Gysis grunnprinsipper
  • kan utforme protesens basis med hensyn til riktig utstrekning og bukkal retensjon i et gitt kaus
  • kan benytte parallellometer for å designe klammere og under veiledning vokse opp en partiell protese
  • behersker riktig bruk av maskiner og utstyr i et helse-, miljø- og sikkerhetsperspektiv
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid med en relevant problemstilling og metode etter gjeldende regler for oppgaveskriving

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere og presentere eget arbeid
  • reflektere over kvaliteten av eget arbeid innen emnet
  • foreta litteratursøk samt utvise riktig kildebruk ved henvisning til fagstoff og forskning i teoretiske oppgaver

Teaching and learning methods

Required coursework and participation in compulsory teaching activities must be approved before the student can take the exam. 

Coursework requirements

Autumn

  •  Individual written coursework relating to play and the importance of play. Scope: 2,000 words (+/- 10%).

Spring

  • Oral presentation in groups relating to linguistic and cultural diversity (around 20 minutes)

 

Compulsory activities

The students must have participated in the following activities before they can take the exam:

  • Participation in Inter1100; seminar over two days. See Inter1100
  • Group supervision relating to an individual written coursework relating to play and the importance of play
  • Group supervision and attendance in connection with the oral presentation of a coursework relating to linguistic and cultural diversity
  • Participation in preparation for and summary of the practical training

 

An 80% attendance requirement applies to the teaching

The attendance requirement for all teaching activities is 80%. 

For more detailed information about coursework requirements, compulsory activities and attendance requirements, see the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits).

Suitability assessment

See the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits) for further information.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse ved demonstrasjonsforelesningene
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuelle veiledningstimer og veiledning i prosjektgruppen. På et av seminarene skal studentgruppene presentere sitt eksamensprosjekt (se eksamen nedenfor). Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for faglærer.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform:

Eksamen har 3 deler: 1. Prosjektoppgave, 7000-9000 ord, utført i gruppe på 2-3 studenter 2. To individuelle praktiske arbeider inkludert prosessbok 3. Individuell muntlig høring, inntil 20 min.

Det settes delkarakter på hver eksamensdel. Eksamen er bestått når alle deler har fått karakter A-E. Både skriftlig og praktisk del må være bestått (A-E) for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter bygger på følgende vekting: prosjektrapport 35 %, tanntekniske produkter 50 % og muntlig høring 15 %.

Grading scale

Grade scale: A–F.

Examiners

This knowledge area comprises the following topics:

  • ECEC centres and the role of ECEC teachers
  • Fundamental views on education
  • Children’s development and learning
  • Children’s sexuality, gender and identity
  • Care and transitions
  • Formative development and participation 
  • Play and friendship
  • Diversity and equality
  • Observation and didactics
  • Educational leadership and supervision