EPN-V2

TANN1300 Dental Prosthetics 1 Course description

Course name in Norwegian
Protetikk 1
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Det fokuseres på nødvendige betingelser for å oppnå et optimalt resultat i forhold til den orale anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg. Sammenhengen mellom form, farge og funksjon og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges.

Designfaget fokuserer på det formmessige og illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel til å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. Å lære å oppfatte og uttrykke ulike formuttrykk vektlegges for å kunne gjenskape en tannerstatnings særpregede form.

Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:

  • Protetikk 15 sp. (5 sp. teori og 10 sp. ferdighetstrening/praksis)
  • Design 5 sp. (2 sp. teori og 3 sp. ferdighetstrening/praksis)

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Læringsutbytte i protetikk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan påvise betydningen av avtakbare protesers utforming i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter
  • beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
  • kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, polymerisering, renovering.
  • har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer

Ferdigheter

Studenten kan

  • stille opp tenner på partielle og hele proteser mot antagonist med stabil okklusjon
  • polymerisere, pusse og polere helproteser på et akseptabelt nivå
  • fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast og avtakbar protetikk med akseptabel kvalitet
  • designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med akseptabel passform og morfologi
  • designe og fremstille single kroner med tilstrekkelig passform
  • fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og helkeram

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere eget arbeid
  • bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse

Læringsutbytte i design

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om farge, form og tekstur som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
  • kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap fra farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid og fremlegg i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige ferdigheter i protese og singel krone fremstilling. Studenten skal utføre hver arbeidsprosess 3-5 ganger. Det gis opplæring i riktig bruk av maskiner og utstyr, samt vedlikehold av dette.

Course requirements

Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Assessment

BARNPRA2 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Grading scale

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
  • har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
  • kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
  • kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse:

Studenten

  • har handlingskompetanse i barnesykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis

Examiners

Simulering og praksisstudier med veiledning.