EPN-V2

TANN1300 Dental Prosthetics 1 Course description

Course name in Norwegian
Protetikk 1
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Det fokuseres på nødvendige betingelser for å oppnå et optimalt resultat i forhold til den orale anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg. Sammenhengen mellom form, farge og funksjon og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges.

Designfaget fokuserer på det formmessige og illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel til å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. Å lære å oppfatte og uttrykke ulike formuttrykk vektlegges for å kunne gjenskape en tannerstatnings særpregede form.

Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:

  • Protetikk 15 stp. Teori 5 stp.
  • Ferdighetstrening/praksis 10 stp.
  • Design 5 stp. Teori 2 stp.
  • Ferdighetstrening/praksis 3 stp.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Læringsutbytte i protetikk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan påvise betydningen av avtakbare protesers utforming i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter
  • beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
  • kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, polymerisering, renovering.
  • har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer

Ferdigheter

Studenten kan

  • stille opp tenner på partielle og hele proteser mot antagonist med stabil okklusjon
  • polymerisere, pusse og polere helproteser på et akseptabelt nivå
  • fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast protetikk med akseptabel kvalitet
  • designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med akseptabel passform og morfologi
  • designe og fremstille single kroner med tilstrekkelig passform
  • fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og helkeram.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere eget arbeid
  • bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse

Læringsutbytte i design

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om farge, form og tekstur som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
  • kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap fra farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid og fremlegg i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige ferdigheter i protesefremstilling. Studenten skal utføre hver arbeidsprosess 3-5 ganger.

Det gis opplæring i riktig bruk av maskiner og utstyr, samt vedlikehold av dette.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • oppgaver i form- og fargeteori med samlet omfang ca. 6-8 sider
  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesningene
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, fremlegg og individuelle veiledningstimer.

Assessment

  • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene for protetikk
  • Eksamensform: Individuell mappe med 2-3 praktiske arbeider og teoretiske oppgaver som til sammen har omfang på ca 2200 ord.

Ny/utsatt eksamen: Ved ny eksamen leveres omarbeidete arbeider og/eller oppgaver.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.